Att vara den som står kvar sist i en Battlegrounds-match handlar om att röra sig smart så att man inte hamnar i den blåa zonen. Och framöver kommer det bli ännu viktigare, för mängden skada du tar i blåzonen kommer nämligen ökas.

Utvecklarna kommer skruva upp blåzonens dödlighet i en patch som körs ut på de publika testservrarna i början av den här veckan, och syftet är att tighta till striderna i framförallt spelomgångarnas senare delar. Med mer skada för de som befinner sig utanför stridszonen kommer folk vara mer benägna att röra sig inåt. Mer strid, mindre smyg alltså. Så här förklarar Bluehole:

We have received a lot of feedback asking for improvement of the blue zone. We have decided to adjust the blue zone damage to encourage engagement inside of the play zone. From this new update, you will be able to focus more on the immediate, close-ranged skirmishes inside the play zone, instead of dealing with enemies outside of the play zone during the mid to late phases of the game. We would love to hear the responses regarding the changes from all members of our community once you’ve tried it in the test servers

Patchen innehåller också de nya teknikerna för att hoppa och klättra, som ska göra det enklare att ta sig över låga hinder.

Utvecklarna planerar att släppa version 1.0 av Battlegrounds till pc, samt Xbox One-versionen, innan årsskiftet. Planen är att köra tre större patchar på de publika testservrarna innan dess, och man ber uttryckligen om att vi ska gå in och testköra dem.

Samtidigt rapporterade folket bakom antifusksystemet Battleye i går att man hade bannat 25 000 Battlegrounds-spelare det senaste dygnet. Och man la till att man inte alls gillar den siffran.

Enligt Steam Spy har det i skrivande stund sålts 16 961 355 exemplar av Battlegrounds. Det finns tillräckligt med potentiella testare.