Det går inte så bra för EA just nu. Först drogs Battlefront 2 in i kritiken kring lootlådor, sedan annonserade de att Viscerals Star Wars-spel pausats för omvärdering och att studion stängs. Detta sporrade skämtsamma inlägg om att EA inte lyckats få in mikrotransaktioner i spelet men enligt en Bioware-veteran kan det vara ganska så nära sanningen.

Manveer Heir arbetade sju år på Bioware Montreal och i en intervju med Vice-podcasten Waypoint Radio (via Eurogamer) berättar han om hur framgångarna med mikrotransaktionerna i Mass Effects multiplayer fick EA att se nya inkomstmöjligheter.

– Jag har sett folk spendera bokstavligen 15 000 dollar på multiplayerkort.

Heir menar att detta var en betydande orsak till att spel som Dragon Age och andra EA-titlar som historiskt sett inte haft multiplayer nu skulle ha det.

– De bryr sig inte om vad spelare vill ha, de bryr sig om vad spelare är beredda att betala för.

Han fortsätter och pekar på Biowares kommande spel Anthem som ytterligare ett exempel på detta, en titel som enligt honom inte är den typ av spel studion är känd för, men att EA trycker på för fler spel med mer öppen design. För att de är lättare att kapitalisera på.
Heir menar att detta tänk drabbade Mass Effect: Andromeda hårt, att Bioware inte hade expertisen att skapa spel med öppna världar. Något som enligt Heir också är bland det svåraste du kan göra inom spel.

– Vad detta betyder är att singleplayer trippel-A-spel för närvarande är döda hos EA, sammanfattar Heir sina tankar.