Assassin´s Creed: Origins. Super Mario Odyssey. Wolfenstein II. Destiny 2 till pc.

Vi är mitt i en fullständigt galen spelvecka, där de tre första titlarna har samtidigt premiär i morgon. Stackars plånbok. Vi har redan recenserat Assassin´s Creed: Origins och Destiny 2, och i början av nästa vecka tycker vi till om de två andra. Därtill har vi prestandatestat Wolfenstein II och Destiny 2. Och nu är det Assassin´s Creeds tur att bekänna prestandamässig färg.

Vi testar Ubisofts senaste open world-spel med fyra grafikkort (se modeller nedan): två kraftfulla och dyra, och två i mellansegmentet både pris- och prestandamässigt. Grafiken är ställd på högsta möjliga inställning i spelet ("Ultra High"), och testerna görs i spelets inbyggda benchmark där vi mäter snittvärdet för antalet bilder per sekund med Fraps i upplösningarna 1920 x 1080, 2560 x 1440 och 3840 x 2160.

Grafikkorten:

Övrig relevant hårdvara:

Komponent

Modell

CPU

Intel Core i7-4790K @ 4 GHz

RAM

16 GB RAM

OS

Windows 10 (64-bit)

Med formalian avklarad – så här gick det:

Som synes är Assassin´s Creed: Origins det överlägset mest tungdrivna av de tre testade spelen denna vecka. I sig inget chockerande: open world-spel brukar ha svårt att orka upp på lika höga nivåer som mer rätlinjiga titlar, dessutom har några tidigare spel i serien också varit tungrodda. Men det är slående att det bara är Geforce GTX 1080-kortet orkar ta spelet över den åtråvärda 60 fps-gränsen. Inget av de tre andra korten klarar det, inte ens i 1080p-upplösning.

Benchmark-slingan blir märkbart mer tungdriven inne i staden efter drygt 40 sekunder.

Lika slående är att spelet stannar på blygsamma 50 bilder/sekund som bäst med ett RX Vega 64. Vidare får det exakt samma fps i 1920- och 2560-upplösning, vilket antyder att CPU:n slår i taket (vilket också tydligt antyds på Prestanda-fliken i Windows 10:s Aktivitetshanteraren).

På det hela taget presterar Nvidia-korten bättre än AMD:s pixeltumlare; GTX 1080 överlägset bättre än Vega, medan GTX 1060 får nöja sig med att smiska RX 580 i 1080p-upplösning – i de två högre upplösningarna är det dött lopp.

Om benchmark-slingan är representativ för hur spelet presterar överlag så är Origins inte titeln för dig med en 144 Hz-skärm du vill dra full nytta av. Återstår att se om patchar och drivrutinsuppdateringar kan förbättra prestandan. Ett och annat fps-känsligt öga lär efterlysa det.