I fredags släpptes Assassin's Creed Origins (och Super Mario Odyssey och Wolfenstein II: The New Colossus), och det med högre betyg än på flera år. På FZ delade vi ut finfina fyra av fem i betyg.

Serien hade sedan Assassin's Creed II 2009 dundrat på med (minst!) en ny huvuddel varje höst, men 2016 tog man en paus. Detta verkar både Ubisoft och spelarna ha vunnit på. I en intervju med Gamesindustry är Jean Guesdon, creative director, segerviss och menar att de tagit ett gigantiskt kliv framåt, moderniserat serien och jobbat för att skapa en ny slags upplevelse.

When it comes to gameplay, we always strive to bring some new things. With Assassin's Creed Origins, we wanted to take a major leap forward and modernize the experience, which is why we touched so many new other things: bringing in the eagle, the ability to swim everywhere, to climb rocks, to shoot arrows, merging the melee combat with the ranged. All the gameplay is really the modern path, moving to RPG.

Det återstår att se om den långsammare utgivningstakten är här för att stanna.