Är Star Wars: Battlefront II ett pay-to-win-spel? Många vädrade såna farhågor efter betatestningen, men EA gick snabbt ut och försökte dämpa kritiken med beskedet att saker skulle ändras till fullversionen.
När nu EA Access-prenumeranter kan testa nästan hela spelet (singleplayer är begränsat, i övrigt är det fullversionen) har flera spelsiter tagit en närmare titt på hur saker och ting fungerar. Och kortfattat verkar pay-to-win vara fullt möjligt.
Xfactorgaming har testat att köpa ett paket Crystals, en ingame-valuta som handlas för riktiga pengar, för 90 dollar. För detta fick man ett Interceptor-skepp på level 14 som flygs i spelformen Starfighter Assault. Och i filmen nedan beskriver man det som helt överlägset:
We're absolutely mopping people up. When you're rolling around with a level 14 interceptor and it takes people 150 percent more time to lock on because you've already got a blue three-point card, that's an absolute game-changer.
Så enligt Xfactorgaming är det helt klart att man kan köpa sig till framgång i Battlefront II. Men, och det här är viktigt, det betyder inte att man MÅSTE betala pengar för att få ett så kraftfullt skepp. Enligt EA:s uttalande kan de kraftfullaste sakerna i spelet bara nås genom att spela sig till dem, och det är förstås inte alls omöjligt att det går att fixa ett level 14-skepp genom hederligt gammalt spelande. Frågan är hur lång tid det tar.
Eurogamer har tagit en titt på det här med Crystals. Det säljs i olika paket som kostar så här:
500 Crystals – 5 dollar
1000 – 10 dollar
2100 – 20 dollar
4400 – 40 dollar
120,000 – 100 dollar
Vi hoppas komma närmare svaret på såna frågor när vi sätter betyg på Star Wars: Battlefront II nästa vecka.