Idag firas svenska pappor med frukost på sängen, kanske en sång, i snitt 1,35 teckningar med tveksam verkshöjd och de traditionsenliga strumporna. Vi har därför tagit en titt på fäder från spelvärlden - vad de vill ha i present på fars dag, och vad de faktiskt får.

Joel i The Last of US

Stackars Joel förlorar sin dotter redan innan apokalypsen har fått prefixet post men är ändå något av en fadersfigur för Ellen Page Ellie.

Vill ha: Om det är någon som faktiskt vill ha den traditionsenliga strumpan är det en person i en brusten civilisation. Det nämns aldrig i The Last of Us men nya strumpor är mer värda än guld i ett sådant samhälle.

Får: Inte ens rida giraff. Kanske en näve spik att bygga en fälla med.

Ethan Mars i Heavy Rain

Om du spelade Heavy Rain lika dåligt som oss är Ethan numera barnlös efter att först ha förlorat Jason “Jaaaaasoooooon” Mars i en bilolycka och sedan lillebror Shaun till kidnapparen spelet kretsar kring.

Vill ha: sina söner tillbaka, såklart.

Får: I bästa fall en HD-remake till Playstation 5.

Bowser i typ alla Super Mario-spel

Skräcködlan Bowser är lika känd för sin handlingskraft som sitt dåliga omdöme kring lava, hur många gånger har han rövat bort Peach vid det här laget?

Vill ha: Egentligen bara att bli älskad. Av Peach. Och bli kung i Svampriket. Samt vara snabbast på Rainbow road.

Får: Fejset fullt av sköldpaddeskal.

8-bit dad i Shower With Your Dad Simulator 2015

Vi blev faktiskt besvikna på storyn i detta par år gamla indiespel. Det fanns ingen karaktärsutveckling, ingen twist och absolut inget realtidsskägg. En sådan missad möjlighet!

Vill ha: få duscha klart innan ungjäveln springer vilse bland massa nakna män

Får: glatt betala terapin för den traumatiserade ungen.

Alec Ryder i Mass Effect: Andromeda

Pappan till huvudkaraktären i Andromeda kallas av vår Mass Effect-konnässör Emil som “världens tråkigaste pappa”. Vi undrar också om det var hans gener som låg till grund för ansiktsanimationerna vi älskar att hata.

Vill ha: en frodig planet att kolonisera

Får: spelserie i malpåse.

Föregående Nästa
Ja, det är sant som det är sagt vilket, enligt mig själv iaf, gör att när väl en utvecklare går ifrån stereotypen så blir intrycket så mycket större på ett bra sätt oftast (om nu spelet är bra överlag också vill säga). 13/11 Fick kramar och pussar av båda kidsen och några teckningar, det räcker långt och värmer i pappahjärtat. 13/11 Själv önskade jag mig att få kram av min älskade dotter Att hon gav mig PSGs vinter long beanie var en glad bonus 13/11 @xtrem11: Finns en poäng där. Och när de är både också känns det extra slappt designat. Sen förstår jag varför man generellt använder stereotyper. Om spelare kan förstå grunden för en karaktär med ett enkelt screenshot behöver man inte jobba lika hårt... 13/11 @Carl Johansson-Sundelius: Jag tror det är attityden som är stereotypisk inte utseendet. Vem är mer stereotypisk än B.J. Blazkowicz eller Duke Nukem? Båda två är motsatsen till ovannämnda pappor, iallafall till utseendet. 13/11 Tänk hur olika man kan uppfatta saker. 12/11 Joel fick faktiskt en klocka. 12/11 Ett diskussionsforums utgångspunkt är att folk skriver sina åsikter, när det inte är uppenbart att de presenterar verifierbar fakta, så att skriva att man tycker det man skriver är fullständigt överflödigt. Nyanser kan vara svårt ja, men vedertagna uttr... 12/11 @Manslut: att gå in och mästra folk med attityden ”du har fel, jag har rätt” kan absolut uppfattas som otrevligt. Men, nyanser är svårt att förmedla i text. Ett bra knep är att utgå från sig själv, som att skriva ”jag tycker inte att sådana detaljer spe... 12/11 Wut? Fanns inte ett uns otrevligt i det jag skrev. Kan du inte se skillnad på likgiltighet ("Vem bryr sig?") och otrevlighet? Om man hänger upp sig på såna betydelselösa detaljer så letar man efter fel som inte finns, framför allt om resten av spelet... 12/11
Skicka en rättelse