Diskussionerna kring mikrotransaktionerna i Star Wars: Battlefront 2 blossar upp igen efter att Blake Jorgensen, ekonomichef på EA, berättar för sajten Gamesindustry att det var Star Wars-kanon (ungefär, Star Wars-verk om anses "officiella", väsentliga eller stilbildande för serien) som hindrade Dice att fylla loot-lådor med kosmetiska föremål.

It's an amazing brand that's been built over many, many years. So if you did a bunch of cosmetic things, you might start to violate the canon. Darth Vader in white probably doesn't make sense, versus in black. Not to mention you probably don't want Darth Vader in pink. No offense to pink, but I don't think that's right in the canon.

Att man i spelläget Heroes vs Villains blandar hjältar och skurkar från olika tidsepoker var tydligen inte ett problem. Jorgensen säger också att företaget inte gett upp gällande mikrotransaktioner, de är snarare "kritiska för företagets framtid".

We're learning and listening to the community in terms of how best to roll that out in the future, and there's more to come as we learn more. But I would say we're certainly not changing our strategy. We think the strategy of deeply engaging games, keeping the community together, and allowing people to play those games with new content coming via events over time is critical to the future of our business. We feel like we've nailed that in the sports games, and we'll continue to try and find the best model that works in the non-sports games.

Vidare berättar han att de valde att pausa mikrotransaktionerna för att spelarna uppfattade systemet som pay-2-win. Jorgensen menar att det är svårt att hitta en balans som fungerar för alla, de spelare som har mer pengar än tid och vice versa.