EA:s vd Blake Jorgensen säger att skälet till varför man valde att skrota Visceral Games var främst ekonomiskt, men han tillägger också att spelets linjära form var ett problem. Detta förmedlade Jorgensen under Credit Suisse 21st Annual Technology conference (via Dualshockers).

Studion försökte göra något spektakulärt men EA kom fram till att spelet såg:

...väldigt linjärt ut, och det gillar inte spelarna lika mycket idag som för fem eller tio år sedan.

Jorgensen berättade också att Visceral Games hade krympt på senare år och att det blott återstod 80 anställda när proppen drogs ur, vilket vd:n menar är lite för att vara en understudio till EA. Nu diskuterar de vad man kan göra med det som redan har utvecklats. Kanske göra ett annat spel i en annan stil hos en annan studio? Eller återanvända bitarna i andra spel?

Lyckligtvis har "en stor del" av de som förlorat jobbet fått nya uppdrag inom Electronic Arts. Å andra sidan vet man ju inte när EA beslutar sig för att lägga ner nästa studio (R.I.P. Maxis, Bullfrog, Westwood och så vidare.) så den krassa sanningen är väl att deras tillvaro inte är helt trygg.