Assassin's Creed blir ett virtuellt museum, och det var verkligen på tiden.

"Ett virtuellt museum med guidade turer"

Discovery Tour by Assassin's Creed: Ancient Egypt är det omständliga namnet på något som jag inte visste att jag saknade i Assassin's Creed, men som jag från och med nu räknar med blir en stapelvara i varje ny del av serien. Hör ni det, Ubisoft?

Här finns inga blodbad (förutom berättelser om högst verkliga sådana), inget käbbel mellan lönnmördare och tempelriddare (bara reellt käbbel). Här finns inga tusenåriga sci-fi-ruiner (men väl fascinerande fakta om faktiska riter och byggnadsverk). Det är inte på liv och död på det där blodiga vis vi är vana vid, men det är ändå på liv (brödbak) och död (mumifiering).

En gyllene linje lotsar dig genom turerna.

Här färgas tyger.

Odeum i Alexandria visar den gången ett axplock ur en verklig pjäs.

Kort sagt: det här är Assassin's Creed utan Assassin's Creed där seriens mest robusta grundpelare äntligen får bära upp alltsammans på egen hand. Anseendet må ha svängt hit och dit för serien under dess tio år, men något som stått stadigt är väldsbyggena. Efter att ha upptäckt forntida Egypten utan blod men med tusentals ord vill jag göra detsamma med renässansens Italien, franska revolutionen, amerikanska frihetskriget och sjörövarnas guldålder.

Discovery Tour är ett virtuellt museum med guidade turer i forntida Egypten. Det släpps gratis för alla som redan äger Origins men går att köpa fristående på pc, exempelvis via Steam. Det är förstås inte samma sak som att vara där; Ubisoft är noga med att gång på gång påpeka att deras vision inte är en 1:1-kopia av Egypten. Vissa verk är också omöjliga att återskapa då det inte finns några kvarlevor. Alexandrias bibliotek brann exempelvis ner i omgångar och till sist fanns ingenting kvar. Istället inspirerades teamet av ett annat uråldrigt byggnadsverk.

"Inget snusk, vi måste ju tänka på barnen"

Transparensen är alltid där när det krävs, likaså bilder på museiföremål som tavlor, skulpturer (om än utan "snusket" – vi måste ju trots allt tänka på barnen), kartor, och ibland även konceptskisser från Ubisoft själva. Totalt finns det 75 guidade turer utspridda över världskartan, prydligt indelade i kategorier och där du inför varje får veta ungefär hur lång tid den tar och hur många stationer du stannar på. En fiffig checklista finns också så att du inte råkar besöka samma tur två gånger. (Vilket jag ibland vill.)

Som sagt: det är inte samma sak som att boka en biljett till Alexandria och insupa dofterna, atmosfären och de faktiska mytomspunna platserna. Du slipper visserligen de värsta turistfällorna (eller för den delen turistmagen). Å andra sidan är inte dagens Egypten riktigt samma grej som forntida Egypten. 2 000 år sätter trots allt sina spår i en kultur och geografin.

Alexander den stores grav är ett stort historiskt mysterium...

...men så här ser i alla fall den väl underbyggda Ubitolkningen ut.

Celsus-biblioteket får agera "stand-in" för Alexandrias mytomspunna dito.

Det är framför allt här som Discovery Tour visar sin styrka. När jag påbörjar rundturen som tar mig genom Kleopatras liv kliver jag uppför marmortrappan och in i ett palats på en ö som på grund av jordbävningar sjönk i havet, troligen någon gång under 300-talet. Men jag är här. Jag kan se hur Kleopatra talar till folket, hur hon och Julius Caesar viskar i ett hörn.

Från rum till rum följer jag Kleopatras liv – via Caesar, Caesarion och Marcus Antonius – ända till hennes något oklara självmord. Guiden berättar om de olika teorierna, och nämner att den om giftormen är osannolik. Den som kan sitt Assassin's Creed vet att spelets officiella sanning är att Kleopatra mördades med just en orm. Det är ju trots allt mer dramatiskt.

"Håller sig till sanningen, eller det man tror är sanningen"

Discovery Tour håller sig dock till sanningen – eller åtminstone det man tror är sanningen. Rundturen är också så mycket mer än de stora byggnadsverken och de legendariska profilerna. Jordbruk, utbildning och garvning står vid sida med Sfinxen, Gizas jättepyramider och belägringen av Alexandria. Den är förresten berättad ur Caseras perspektiv och kan därför vara något förskönad.

En viktig del, särskilt för alla som inte har plöjt ner femtiotalet timmar i Origins, är möjligheten att på egen hand utforska den öppna världen. De interaktiva momenten lyser visserligen mestadels med sin frånvaro (du kan genom att ställa dig på särskilda ställen starta enkla animationer som att rensa fisk eller bläddra bland pergament) men du kan alltjämt rida på din kamel genom byarna och bestiga pyramiderna.

"Show, don't tell." Spelmediet låter Ubisoft visa händelser, och inte bara berätta om dem.

En guidad tur om mumifiering har förstås en stor plats.

När riktiga konstverk inte räcker till nyttjar Ubisoft egna konceptskisser.

Att byta ut kurslitteraturen i skolorna mot Discovery Tour är inte rimligt, men som komplement är det svårslaget. I skenet av detta är det därför smått lysande att du inte tvingas spela som Bayek utan även kan kliva in i skorna hos egyptiska små pojkar och flickor. Och för alla oss som faktiskt har plöjt ner femtiotalet timmar i Origins är det spännande att höra om hur Ubisoft tänkt när de valt att prioritera spelglädje framför faktisk historia. Vid de här tillfällena blir verktyget en bakom kulisserna-upplevelse och mer än en guidad historievandring – vilket redan var mer än nog.

Fotnot: Discovery Tour släpps gratis för alla som äger Assassin's Creed Origins (recension) men går också att köpa fristående, men bara på pc.

Skicka en rättelse