Counter-Strike: Global Offensive är ett av de största multiplayerspelen och dras såklart med sin beskärda del fuskare. Eftersom skaparna av dessa ofta ligger ett steg före spelutvecklarna är det svårt att stoppa dem helt men Valve har de ekonomiska resurserna att slänga pengar på problemet. I en paneldebatt på förra veckans Game Developers Conference pratade programmeraren John McDonald hur man börjat använda maskininlärning för att hitta fuskarna.

PC Gamer rapporterar att för att kunna analysera de cirka 600 000 matcherna som körs varje dag har Valve köpt in en imponerande maskinpark som driver den AI som ska lära sig allt om fuskande. Systemet kallas VACnet och är ytterligare ett lager av fuskförebyggande utöver det vanliga VAC-systemet. Det drivs av drygt 1700 processorkärnor, fördelade på 64 bladservrar i fyra chassin. Varje låda är utrustad med 128 GB ram (lika mycket som Heart of Darkness!). Men det finns mer. Valve köpte dubbel uppsättning hårdvara för att kunna skala upp beräkningskraften i framtiden. Totalt 3456 processorkärnor. Så mycket data.

Fuskandet kommer såklart aldrig att försvinna helt men AI och maskininlärning kanske kan få problemet att minska ytterligare.