Aja baja säger det koreanska konsumentverket och saftiga böter till tre inhemska spelföretag som de anser lurat konsumenter med sina lootboxar, däribland Nexon* som bland annat samarbetade med Boss Key under utveckling av det numera pausade Lawbreakers. De anser att de inte varit tydliga hur stor chansen är att få särskilda föremål genom lådsystemet och Nexon får nu böta 7,3 miljoner kronor medan de två andra får betydligt snällare straff i storleksorndingen 40 till 460 000 kr.

I Nexons fall gäller det mobilspelet Sudden Attack där man under ett särskilt event gömde pusselbitar i lootlådor som kostade cirka sju kronor styck. Domen ger ett exempel på att en konsument spenderade cirka 4000 kronor för att få alla bitar eftersom vissa hade en så låg chans som 0,5 %, något företaget inte redovisade.

Det är just den här typen av regleringar, att spelföretag måste vara tydliga med hur stor chans det är att få ett särskilt föremål, som blir allt vanligare. I Kina har detta funnits i flera år men efter höstens stora debatter blir det gissningsvis det första steget för många länder.

* Vi skrev tidigare att de skapat Battlegrounds till mobiler, vilket var fel. Tencent står bakom PUGB Mobile.