Betala inte folk för att marknadsföra ditt spel innan du vet att de tar sitt uppdrag på allvar. Den dyrköpta läxan har Everspace-utvecklaren Rockfish Games lärt sig.

Genom en agentur betalade man influencers dyra pengar för att streama när de spelade rymdshootern. Men uppenbarligen utan krav på att de skulle låta positiva, eller för den delen vara intresserade av spelet. Vilket fick en del oönskade konsekvenser.

En person som fick 5 000 euro (ca 50 000 kr) i timmen inledde med att säga att han/hon inte gillar rymdspel, berättade utvecklaren Michael Schade under helgens Reboot-mässa i Kroatien.

The most expensive stream, we paid 5,000 (euros) per hour and we had to book him for two hours. Actually his opening line was ‘I have to stop playing Destiny 2 now because I’m on a sponsored stream to play a space game and I don’t like space games’."

Schade är tydlig med vad han tycker om dennas insats:

And he played like a complete moron...a fucking moron.

Bara tre eller fyra av ett tjugotal anlitade youtubers och influencers ska ha gjort okej ifrån sig, säger Schade enligt Shacknews. Resten var "okej, eller katastrofala".

Man har lärt läxan, och kommer framöver noga kolla igenom backloggen för de streamers man eventuellt anlitar. Vilket känns ganska klokt.

Everspace släpptes i maj förra året. Det har finfina användarbetyg på Steam.