FZ:s monsterdator Heart of Darkness har under våren visat hur mycket prestanda man kan plocka ut ur en maskin bestyckad med några av de kraftigaste komponenterna som går att köpa. Denna skönhet, som vi själva byggt ihop i samarbete med Inet.se och Asus ROG, har visat vad den kan i både normal- och överklockat utförande, både med och utan de båda grafikkorten SLI-kopplade.

Och nu är det dags för det riktiga elddopet – Crysis i 4K!

Heart of Darkness har fått ta Crysis på en minutlång testslinga i upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar. Kantutjämningen är satt till 8X och samtliga grafikreglage satta på högsta möjliga inställning ("Very High"). Testerna har körts med grafikkorten både normalklockade och överklockade, både med och utan SLI (dubbla grafikkort) påslaget.

Testslingan:

Och så här gick det:

Som synes är Heart of Darkness kapabel att veva runt Cryteks tio år gamla shooter i anständig fart i upplösningen 3 840 x 2 160: över 60 bilder per sekund i samtliga tester. Det räcker för att täcka upp för dagens skärmteknik, eftersom 4K-skärmar med högre uppdateringsfrekvens än 60 Hz väntas dyka upp på bred front först i höst.

Crysis kodades under en tid när SLI fortfarande var något som utvecklare la resurser på, och följaktligen ser vi att dubbla grafikkort ger frameraten en spark i baken. Detsamma gör överklockning, men här ska sägas att det krävs en hel del handpåläggning för att få stabila siffror. Spelet fungerar illa med samma klockning av grafikkortet som i våra större överklockningstester av Heart of Darkness; i vissa fall sjönk frameraten markant. Men vid fungerande nivåer och med SLI på klev siffrorna vid ett tillfälle faktiskt över 100 bilder/sekund.

TL;DR – Ja, Heart of Darkness orkar driva Crysis i 4K i anständig framerate. Drygt tio år efter spelets premiär.