När vi och Guerrilla Games, tidigare känd som "Killzone-studion", firade ettårsdagen för Horizon Zero Dawn avslöjades det att spelet sålt i 7,6 miljoner, vilket gör att det bara har Uncharted 4 framför sig bland de bästsäljande PS4-spelen. Spelet hade dock kunnat bli något helt annat.

Efter att Guerrilla Games stolt visade upp den två år gamla prototypen ifrågasatte Sony spelets enorma yta, spelglädjen och om det ens gick att genomföra. Detta berättade exekutiva producenten Angie Smets på Nordic Game Conference i Malmö förra veckan (via Wccftech).

We didn’t see this coming. Because we had become blind to the game’s weak points.

Spelet var större än World of Warcraft, Skyrim, GTA V och GTA San Andreas – tillsammans! Storleken ska ha fått teamet att tappa fokus och man tog nya tag. Tillkännagivandet på E3 2015 blev en triumf men enligt speltestare var Horizon Zero Dawn "bortom tråkigt". Lyckligtvis fick man ordning på de svaga punkterna till releasen, och resten är ett fantastiskt stycke spelhistoria.