Det är ingen hemlighet att de exklusiva Xbox One- och Windows 10-tilarna inte håvat in de högsta betygen i vår. Vare sig Sea of Thieves eller State of Decay 2 nådde ända fram. Matt Booty, tidigare Minecraft-chef och numer corporate vice president hos Microsoft Studios, tror sig veta hur man ska nå framgång: nämligen genom att ta risker med de stora serierna.

I en intervju i juninumret av MCV nämner han trion Minecraft, Halo och Forza.

We’re very lucky to have a number of established franchises. When you think about Minecraft, Halo and Forza, each has over a decade or almost a decade of foundation underneath them. We need to use those franchises as a home base from which we can expand. That strength lets us branch out and take risks with them.

Exakt vad det här innebär i praktiken vill Booty inte säga (E3 nästa vecka, på tal om det!) men han menar att det krävs långsiktiga strategier och att synka utvecklingstider på tre–fyra år med vad de tror att spelarna vill ha där och då. Detta ska bana väg för framgång, menar Booty.

I look at my role as providing some overarching direction, making sure the studios get clear direction about where we’re going. I have the opportunity to provide value, coordination and integration across our studios. We’ve got great studio leaders, but when you’re head down working on your own game, it’s not that easy to pop up and see what your peers are doing. So hopefully we can add some more formal connections across the studios. I think it’s a big opportunity to have the studios work together and share some of the things that they’ve learned.