Efter många långa års väntan avtäcktes Cyberpunk 2077 på E3-mässan, och äntligen fick vi lite kött på benen om hur CD Projekt Red tänker utforma sin tolkning av bordsrollspelet Cyberpunk 2020. Eller "lite" förresten – vi fick se en trailer och en timmes gameplay, som tillsammans innehåller mängder med information.

För att ge dig full koll på spelet har vi skrivit ner allt vi vet så här långt. Och vi kommer fylla på med mer fakta så fort den behagar dyka upp. Med det sagt – allt vi vet så här långt:

Spelvärlden

  • Cyberpunk 2077 är ett singelplayer-rollspel som spelas i förstapersonsvy. Förstaperson är enligt CD Projekt Red bästa läget för att visualisera staden och förtrycket från storföretagen.

  • Mellansekvenser ses ur tredjepersonsperspektiv, men övergången sker nästan sömlöst.

  • Det kommer inte att finnas multiplayer i spelet vid release, men “kanske senare”.

  • Story och quest-system ska hålla samma höga nivå som i Witcher 3.

  • Dina val ska påverka hur storyn fortlöper.

  • Storyn handlar inte om att rädda världen, utan fokus ligger på individer och personliga berättelser.

  • Spelet riktar sig till en “mogen publik”, vilket i klartext betyder våld, svåra ämnen... och helnaket.

  • I augusti 2018 jobbar tio manusförfattare med story och dialoger.

  • Cyberpunks tidslinje är alternativ, inte samma som vår.

  • Utspelas år 2077 (quelle surprise!) i den fiktiva megastaden Night City i Kalifornien, belägen mellan San Francisco och Los Angeles.

  • Night City består av sex olika distrikt som sträcker sig från total slum till överdådig lyx. Vart och ett fungerar som en stad i metastasen. De sex distrikten är City Center, Watson, Westbrook, Heywood, Pacifica och Santo Domingo.

  • Till skillnad från Witcher 3:s öppna, platta miljöer, är Night City byggt på vertikalen.

  • Du kan inte gå in i alla byggnader.

  • Spelvärlden är designad, inget är procedurellt genererat.

  • “Megabyggnader” är små samhällen i sig, och innehåller affärer och lägenheter.

  • Spelet innehåller inga laddningssekvenser.

  • Staden styrs av megaföretag, och på gatan styr kriminella gäng.

  • Valet att visa staden i dagtid i trailern var medvetet, för att visa att dystopiska element även kan fungera i fullt dagsljus.

  • Musiken i spelet är "ett äktenskap mellan "cyber" och "punk"". Ljudpaletten är "rå, smutsig, syntetiserad och ibland futuristisk". CD Projekt begränsar sig inte til en genre.

Ljust och fräscht så här mitt i cyberpunk-dystopin. Det var ett medvetet val av CDPR.

  • Spelet har en komplett dag/nattcykel, och ett vädersystem.

  • Utvecklarna kallar stilen för “game noir”.

  • Staden är rikligt befolkad, och “alla” människor ser olika ut. Spelaren kan fokusera på var och en för att få information om dem, så som level och vad de sysslar med. Knarkare, livvakt och så vidare. (Tänk Watch Dogs)

Karaktären

  • Du spelar som V, en karaktär du själv utformar (kön, utseende, frisyr, fysik, klädsel, bakgrund, kroppsmodifikationer). Du väljer även en bakgrundshistoria till din huvudperson – den kommer att påverka storyn.

  • Både manliga och kvinnliga V har röster.

  • V kommer att kunna ha en egen lägenhet i Night City. Lägenheten ligger i en megabyggnad. V kommer att kunna köpa ytterligare lokaler.

  • Tre karaktärsklasser står till buds, nämligen Netrunner, Techie och Solo.
    – Netrunner är datorhackers med cybernetiskt förbättrade gränssnitt installerade i hjärnan. Netrunners trålar och hackar nätet efter information som de kan sälja till fixers. (I demot ser vi hur en netrunner kopplar upp sig och tar kål på en företagsskurk.)

    – Techies är allt från tekniker och mekaniker till specialister på cybernetik.
    – Rollen Solo är frifräsare som gärna tar jobb som livvakter, lönnmördare eller legosoldater. Duktiga på vapen och närstrid.

  • Du väljer ingen klass i början av spelet. Rollen växer fram i takt med att du väljer vilka förmågor du ska satsa på, samt vilken hårdvara du installerar i kroppen.

  • Du kommer att kunna kombinera färdigheter från alla tre klasser.

  • I början av spelet ska V, tillsammans med sina kompanjoner Jackie Welles och netrunnern T-bug, försöka hitta en försvunnen person. Man misstänker att scavengers ligger bakom – gäng som kidnappar människor för att sedan sälja deras implantat på svarta marknaden.

  • V hittar till slut den kidnappade – en naken kvinna nedsänkt i ett isbad.

  • Offret hämtas till slut av Trauma team, som säljer “medicinska försäkringar” till de som kan betala. Så länge premien är tillräckligt hög använder Trauma team alla medel som står till buds. I trailern kan man se när Trauma team återupplivar en person på en gata, samt när försäkringsbolaget skjuter sönder en lägenhet (antagligen för att nå en kund).

  • Spelet innehåller “romanser”. Du kommer att kunna bjuda hem partners till din lägenhet. Du kan inte ragga upp vem som helst – potentiella partners har sina egna preferenser och olika sexuella läggningar.

Systemen och striderna

  • Egenskaperna utformas med hjälp av Stats. De finns sex stycken (strength, constitution, intelligence, reflex, tech, cool).

  • Du samlar traditionella erfarenhetspoäng och något som kallas “street cred”.

  • Street cred låser upp vissa försäljare och fixers, som kan ge dig nya uppdrag.

  • Olika klädesplagg ger också street cred, och påverkar Cool-egenskapen som i sin tur påverkar hur du interagerar med andra.

  • Ingen level scaling.

  • Du uppgraderar dina implantat genom att besöka en Ripper doc. I demot besöker V en viss Doctor Victor, som ersätter V:s ena öga med en optisk scanner med vars hjälp du zoomar in på personer och föremål, och samlar in data.

  • Andra klasser finns i spelet, men bara som ickespelar-karaktärer du möter.

  • Flera kända karaktärer från bordsrollspelet Cyberpunk 2020 kommer att dyka upp i 2077.

  • Det finns tre vapenstilar:
    – Power weapons (mer traditionella, nutida vapen)
    – Tech weapons (fokuserar på att penetrera väggar, föremål och npc:er)
    – Smart weapons (målsökande ammunition etc.).

  • Både de som gillar mer twitchbaserade strider och de lite mer eftertänksamma ska bli tillfredställda.

  • Du ska kunna tackla strider som du vill. Stealth, teknik eller rak action.

  • Det finns en bullet time-effekt i spelet.

  • V kan med hjälp av implantat, tech eller droger få förmågor som att springa på väggar, göra snabba glidningar och rusha korta sträckor.

  • Utrustning du kan plocka upp är färgkodad. Sytemet bygger på hur sällsynt något är, med grön färg för “ovanlig”, lila för “epic” och så vidare.

  • Det finns olika sorters skada – fysisk, värme, emp och kemisk. Olika plagg skyddar mot olika skador.

  • V har redan tidigt i spelet Mantis Blades, långa klingor som fälls ut från underarmarna (tänk Wolverine). Med dessa kan V skära upp motståndare och ta sig fram längs väggar. Något som ser ut som Mantis Blades syns på kvinnan i den allra första CP2077-trailern. Är det en vision av den kvinnliga huvudpersonen vi ser där?

  • Siffror som anger hur mycket skada du gör ploppar upp över fienderna i strid.

  • Olika droger (både legala och förbjudna) kan förbättra rörelser och färdigheter.

  • Du kan köra fordon. Motorcyklar och bilar är bekräftade. CDPR vill inte avslöja om du kommer att kunna manövrera flygande fordon.

  • Du kan skjuta från fordon i farten.

  • Fordon kan köras i både första- och tredjepersonsperspektiv.

  • Cyberpunk 2077 är “i dagsläget” (juni 2018) tänkt att släppas till PC, Xbox One och PS4. Det kommer “när det är klart”.

De skärmbilder nedan som inte är artwork eller tagna från trailern, ser ut att vara fångade direkt från gameplay-demonstrationen.

---
All information om Cyberpunk 2077 i den här artikeln bygger på uppgifter tillgängliga efter E3-mässan i juni 2018. Saker kommer tillkomma, ändras och försvinna tills spelet är färdigt, och tanken är att uppdatera artikeln efterhand. Vi tar tacksamt emot tips och rättelser, exempelvis här eller i artikelns kommentarstråd.