Beroende av dator- och tv-spel är att betrakta som en sjukdom. Det framgår av Världshälsoorganisationen WHO:s senaste klassificering av olika diagnoser (ICD) som släpptes i går.

Ett beroende av digitala spel kännetecknas av försämrad kontroll över spelandet, att spelandet går ut över andra intressen och att spelandet tar allt mer plats trots att det har negativa konsekvenser. Beteendet påverkar den drabbade personligen, dennes familj, utbildning, arbete och andra viktiga delar av livet. För att ställa diganos behöver beteendet normalt ha varit känt i 12 månader, enligt WHO:s riktlinjer.

WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus säger i ett pressmeddelande att ICD gör det enklare att förstå sjukdomar och hur vi bäst hanterar dem.

– ICD är en produkt som WHO är genint stolta över. Den låter oss förstå vad som gör att folk blir sjuka och dör, och låter oss vidta åtgärder för att stoppa lidande och rädda liv.

När Sweclockers pratade datorspelsberoende med Sven Rollenhangen, socionom inriktad på just denna problematik, sa han att vissa personer faktiskt förlorar kontrollen över sina liv på grund av spelande. Men det rör sig om en liten del, de flesta gamers hanterar sitt spelande utan problem.

Kan man verkligen bli beroende av datorspel?

– Ja, på det sättet att en del personer faktiskt förlorar kontrollen. All vaken tid spenderas i spelen och trots att de förstår nackdelarna förträngs problemen. Jag menar dock att de allra flesta inte når det stadiet, utan stannar i den "gröna zonen", där spel är något positivt. Men det finns förstås en del som glider över i den "gula zonen" med negativa konsekvenser.