Sedan Electronic Arts erövrade den lukrativa Star Wars-licensen har det gått, tja, sådär. Star Wars Battlefront bemöttes ljummet p.g.a. hur tunt det var. Battlefront II, å sin sida, bemöttes med en folkstorm p.g.a. lootlådor och mikrotransaktioner. Det har varit en sabla röra, kort sagt.

Det ryktades till och med "från flera källor" att Disney var så missnöjda att licensen kunde gå till Ubisoft eller Activision. Än så länge verkar dock Star Wars bli kvar hos EA – trots allt. EA-anseendet har knappast skjutit i höjden av att de skrotade Visceral Games och lade Amy Hennigs Star Wars-projekt Ragtag på is, för att sedan (vad det verkar) förändra det i grunden.

Studion som nu har hand om det som var Project Ragtag är kanadensiska Motive, där forna Assassin's Creed-producenten Jade Raymond driver skutan. Det är också hon som har ansvaret för hela EA:s Star Wars-strategi, och hon förklarar den rollen (via Eurogamer) så här:

Each studio pitches what game they want to make. My role is looking across those pitches, how can we line them up? Obviously, we don’t want to be releasing four Star Wars games in one year. We don’t want to have all our games be Jedi games. It would be good to have some that are focusing on different types of gameplay and different player fantasies.

Mer olikformade Star Wars-spel, således. Förutom Ragtag vet vi att Titanfall-studion Respawn har Jedi: Fallen Order på gång – och det skulle förvåna mig om inte även det var multiplayeraction.

Raymond hävdar också att den största moroten för Star Wars-fans är att bli det bästa fanet; att veta mest. Som Star Wars-fan håller jag inte med – jag vill bara spela bra Star Wars-spel.

Interestingly enough, the number one motivator for either fans of playing Star Wars games or looking to participate in the Star Wars universe in any way is to become the number one fan. So, basically, to beat their friends at Star Wars trivia.