Death Rally i all ära, men Remedy har främst gjort sig ett namn tack vare tredjepersonsspel i olika former: Max Payne, Alan Wake, Quantum Break och nyligen E3-avslöjade Control. Det är visserligen tredjepersonsaction i en rad olika former, men det finns samtidigt likheter. Nu berättar studions vd Tero Virtala att det inte alls blygsamma målet är att bli bäst på "vissa typer av spel":

We want to be the best studio in creating certain types of games and that’s where we focus. We have business understanding, we have competencies that can help in commercialising those.

Det berättar Virtala för Gamesindustry där han också passar på att hylla deras nya utgivare 505 Games som förstår vad Remedy siktar mot. Med Alan Wake och Quantum Break agerade Microsoft utgivare men Virtala verkar mer än nöjd med hur nya samarbetet utvecklas; "Det kändes som en bra kombination, och har visat sig vara det också".

Virtala avslöjar också hur de ska få Control att sticka ut bland konkurrensen.

So many games are coming out, but there are only a few games an average gamer can play, so we feel that in order to succeed it needs to be super quality but also needs to be different. We say that if when a player sees our game, intuitively he or she is not able to compare it immediately with another game, then we have succeeded.