Gameplay is king, eller?

"Fan vad snyggt The Witcher 3 är i 4K!" säger Jocke.

"Ja, men har du sett alla moiréeffekter på hans ringbrynja?" svarar jag.

Jag har spenderat timmar med att prata om den läckra grafiken i det spelet, men frågar du mig eller Jocke varför The Witcher 3 är helt fantastiskt kommer nog ingen av oss att säga "Jag gillar det för att det är så snyggt!"

Det är onekligen ett plus som hjälper resten av spelet på traven, dock.

Men jädrar i min lilla häxarlåda vad det snackades om "visual downgrades" efter att spelet visades upp på E3. Ändå brukar jag ofta höra att grafik inte spelar någon roll – det är gameplay som räknas. Så varför blir det sådant rabalder om polygonantal och texturer?

För mig landar det någonstans i att ett fult spel med bra spelmekanik kan vara extremt roligt (case in point: maskskjutaren Liero) medan ett extremt snyggt spel som saknar substans inte lever länge. Hej, hej, Killzone: Shadow Fall!

Så vad säger ni? Varför är grafiken så viktig – och samtidigt inte viktig alls – i spelen vi spelar? Eller har sommar-Gurra fått allt om bakfoten? Hjälp en fejknorrlänning att hitta svaren på de svåra frågorna.

Jag tycker att i vissa fall så kan grafiken i ett spel vara väldigt viktigt. Som t.ex. i spel som bygger mycket på känsla och ljussättning. Jag talar då främst om skräckspelsgenren. Tänk t.ex. Alien Isolation utan allt dynamiskt ljus och skuggor, med... 08/08 Tycker alltid det är så skumt när det börjar talas om vad som är "bra grafik" då det kan tolkas på så många sätt för jag menar Witcher 3 har fantastisk grafik, Super Metroid har fantastisk grafik. Listan kan göras evighetslång. Men är det inte ändå så... 08/08 Jag tror att du har en stor poäng med det du säger. Om jag inte själv hade fått växa upp med 90-talet så som jag gjorde så kanske jag inte heller hade uppskattat det som har blivit på samma sätt. För mig var det stort att gå över från generationen med... 08/08 Grafik i dagens spel är så pass bra att finns inget o gnälla på direkt. Vi har kommit till en punkt där det bara blir lite små förändringar inför varje spel släpp. Vad företagen bör koncentrera sig på är storyn och AI i spelen dessa kommer alltid vara... 07/08 Jag är ju en galen graphics junkie tyvärr. Bra grafik är mycket viktig för mig så att jag kan sjunka in i spelvärlden på ett bra vis. Missade konstigt nog Mass Effekt serien och försökte lira de på Steam för nåt år sedan. Ettan var på tok för gammalt... 07/08 För mig var det många år sedan som grafiken betydde så mycket för mig. Det var under Gamecube, PS2 och Xbox som var senast när grafiken var en viktig del av spelandet för mig. Nu är det mest handlingen och känslan av spelen som betyder mest för mig. Om... 07/08 Så länge det finns spel känsla och en bra story samt content beroende på vad du nu spelar så är inte det grafiska så enormt viktigt, optimering samt så bugg fritt som möjligt är ändå A + O för min del. Men skulle jag följa det sist nämnda till punkt och... 07/08 Jag skulle vilja säga att "Balans" är viktigast mellan gameplay och grafik. Det ska kännas bra att spela samt se bra ut men inget av dom ska väga ut den andra liksom. Många utvecklare satsar för mycket på grafik och andra på gameplay. Gameplay i sig är... 07/08 Det är givetvis en fördel om man ser vad som händer på skärmen men tycker spelen började se okej ut redan på Amiga500 tiden så inte som så jag sitter och gnäller över hur spel ser ut idag. För mig är det viktigare ett spel har bra flyt och tight kontrol... 07/08 @Roten: Men skulle säga att grafiken är perfekt anpassad för Fractured but whole exempelvis, det är "bra" grafik för just det spelet. Det handlar om vad som passar till helheten, och om det inte hade sett ut som south-park karaktärerna i det spelet så... 07/08
Skicka en rättelse