En kommentarskedja i vår senaste nyhet om Sekiro: Shadows Die Twice fick mig att fundera lite extra på vad som gör ett bra stridssystem bra.

Handlar det om exakta kontroller? Valmöjligheter? Ljudeffekter? Grafik? Kanske lite av allt, det är klurigt att sätta fingret exakt på vad det är som utgör ett bra sitrdssystem. Men precis som Potter Stewart sa om hårdpornografi en gång i tiden: "I know it when I see it."

Efter att ha nött ungefär 10 timmar i det frustrerande men ack så beroendeframkallande Dead Cells (missa inte Calles recension!) är det spelets strider som får mig att fortsätta. Kontrollerna är exakta, valmöjligheterna många, fienderna hotfulla och grafiken är härligt responsiv. Det är ett bra jäkla stridssystem, om ni frågar mig.

Så vad är era favoriter när det kommer till stridssystem i spel? Och varför?

Jag tänker att bra kontroller handlar om att spelet gör ungefär som jag förväntar mig att det ska göra. Om jag misslyckas med något så kan jag härleda misstaget till mina egna handgrepp än att det är något i spelet som skapat situationen. 27/08 Skulle väl kunna säga att det är brutalare och svårare Combat än Rune. Helt klart ett av mina favoritspel. Värt att lira, vet inte om där finns någon GFX mod för spelet har inte åldrats så bra :) 24/08 Oj ser ut som en Rune kopia fast tuffare combat eller?!? Helt missat det spelet 24/08 Med musstyrning på svärdet :D:D:D Avskyvärt 24/08 Håller med om det mesta du skriver och Dark Souls (1) samt Bloodborne är hittills de enda spelen där parering är en så stor del av min spelstil (nästan ännu mer i Bloodborne). Körde nyligen om första Souls och spelade två tredjedelar utan sköld (efterso... 24/08 Ninja Gaiden Black, alla andra har fel. 24/08 Skulle behöva dela upp det i genre först för att ens kunna greppa frågan, men till och med då så kan spel vara så olika i utförande att det inte direkt går att mäta mot varandra. Men i grova drag så är det en blandning av variation, personlig utveckling... 24/08 Håller med om att ettan har bäst tyngd och timing på parering, det är det enda av spelen där jag verkligen tyckte om att parera alla möjliga fiender; i de andra spelen fick jag liksom ingen lust att utveckla det eftersom det kändes som för knasig timing... 24/08 Det finns väl två favorittyper för mig: 1. Souls-spelen tack vare sina exakta och verklighetstrogna kontroller. 2. Neverwinter Nights och Baldur's Gate med sitt strategiska men ändå levande system av pausning och klickning. Det allra viktigaste är nog... 24/08 Arma 3 .. 24/08
Skicka en rättelse