Jag satt i något dagsrum på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, när en ung tjej gav mig en bibel med en konstig formel. Jag förstod ingenting, men det var något riktigt obehagligt över både tjejen och formeln. Jag vill minnas att hon sade något i stil med “Du kommer försvinna”. Efter en stund kom en förvirrad sjuksköterska och sa “Men här ska du väl inte vara?”. Psykiatrin låg i huset bredvid och det var uppenbart att de tappat bort en patient. Frågan är om hon var labil eller drogad till oigenkännlighet enligt den svenska mentalvårdsmallen, men där satt jag i alla fall och fnittrade nervöst.

Det är ingen uppföljare, men det är alldeles uppenbart varifrån inspirationen kommer.

Two Point Hospital är lite som om utvecklaren gjort ett besök på svenska psyk för att hämta inspiration. Du kanske har missat helt vad den här recensionen handlar om? Jo, du förstår. 1997 släppte Bullfrog ett lite halvgalet spel med namnet Theme Hospital och det var riktigt roligt. Sedan dess är vi många (ej empiriskt säkerställt enligt rådande vetenskapliga normer) som längtat oss fördärvade efter en uppföljare. Two Point Hospital är en andlig sådan.

Jag minns inte särskilt mycket av Theme Hospital, men jag vet att man skulle driva ett sjukhus och att det kanske inte var 100 procent gravallvarligt. Two Point Hospital är samma koncept och tar sig heller inte på särskilt stort allvar. Faktum är att det är bindgalet med fåniga sjukdomar och roliga utannonseringar i sjukhusets högtalarsystem. Roligast är när de glatt berättar att “en patient har utgått”. Det vill säga dött.

Det bästa med Two Point Hospital är dock inte de putslustiga skämten, utan att bygga upp själva sjukhuset. Du kommer inte bygga bara ett sjukhus, spelet tar dig med på en liten resa till olika städer och områden. Varje ny nivå med sina egna utmaningar och sjukdomar. Under resans gång låser du upp nya behandlingsrum och avdelningar. Dessutom blir du titt som tätt uppmanad att utföra uppdrag, som att till exempel bota fyra personer med “lazy bone disease”. När du klarat ett uppdrag får du mynt du kan låsa upp föremål för. Det kan vara allt från luftkonditionering till en arkadmaskin. Personalen ska ju också trivas på sjukhuset.

Jag vet vad du tänker: “Det här låter som ett mobilspel.” Och till viss del är det sant. I mångt och mycket påminner det om ett mobilspel, men det är mycket mer. Det är skämtsamt, men går aldrig till överdrift. Det ger dig den där kicken av blinkande saker och fyrverkerier, men inte så att det känns som Candy Crush Saga. Det är ren och skär eufori i ett lättillgängligt skal, men det blir aldrig för mycket.

17 dagar utan döda patienter är bra. Tror vi.

“Lite som Jurassic World Evolution”, kände jag över upplägget att låsa upp nya sjukhusområden och behandlingsrum. Det känns dock aldrig som det begränsar mig, utan jag ser bara potential i att utforma nästa sjukhus till att bli något bättre. Att planera avdelningarna bättre för att förbättra logistiken av patienter till behandlingsrummen. Kanske låsa upp något roligt till personalens lunchrum.

Two Point Studios andliga uppföljare till Theme Hospital är ett värdigt substitut, och mer därtill. Humor blandat med strategi och logistik. Det är sådant här som fortfarande får mig att tro på spelens makt. Att vara helt slut efter en djävulsk dag på jobbet och bara känna hur stressen rinner av mig. Spelglädje i dess ädlaste form. Tack för pillren!

Two Point Hospital
4
Mycket bra
+
Lättillgänglig management simulator när den är som bäst
+
Fruktansvärt lustigt, utan att gå till överdrift
+
Lättnavigerat
+
Hur kan det vara så här roligt att bygga ett väntrum?
-
Jag borde lagt mig för tre timmar sedan
-
Läser jag ett enda "Sjukt roligt"-skämt till emigrerar jag...
Det här betyder betygen på FZ