Virtuella valutor känner de flesta till, inte minst spelföretagen som använder sig av dem. Microsoft Points, Steamplånboken, Destiny-silver – olika hittepåvalutor som köps för riktiga pengar och som sedan används för att köpa föremål och bonusar i olika spel.

I en intervju från tidigare i veckan med spelsajten Trusted Reviews förklarar Rob Jones på 2K Games sin syn på saken, och menar att mikrotransaktioner av den typen är ett nödvändigt ont i den moderna spelbranschen:

“Every game, at some point, in some way has currency and they’re trying to get additional revenue from each player that plays the game. You know, the question has to be when does it feel like it’s a straight money grab versus when does it feel like it’s value added, right?"

Vidare menar Jones att 2K och andra företag upptäckt att många spelare inte har tålamod nog att "ta sig till toppen", och att man då kan erbjuda genvägar till slutmålet. Detta är som bekant ett välbeprövat grepp i olika titlar från Ubisoft, som inte är främlingar till mikrotransaktioner.

Den lite oväntat ärliga intervjun med Rob Jones går att läsa här i sin helhet.