Call of Cthulhu handlar inte om action. Fokus är istället på smygande, krypande skräck och urgamla mysterier med ockulta förtecken. I spelet som bygger på det officiella papper-och-pennarollspelet spelar vi som den alkoholiserade deckaren Edward Pierce, som undersöker händelserna kring en familj som hittats död på Darkwater island utanför Boston. Äventyret kommer snart att kretsa kring en kommande återuppståndelse: den urgamla gudomen Cthulhu håller på att vakna.

Det här är såklart ett spel som bygger på H.P. Lovecrafts skräckuniversum, som lamslaget läsare, tittare och spelare sedan början på 1900-talet (novellen Call of Cthulhu släpptes 1928).
I gameplayfilmen nedan talar en av utvecklarna bland mycket annat om hur mycket energi som lagts på manus och röstskådespeleri. Vi får även se en stor kaka miljöbygge, och även om det inte är en trippel A-titel så syns det att man kan och älskar sin Lovecraft-lore.

Call of Cthulhu släpps 30 oktober till PS4, Xbox One och PC. Bakom rodret står utvecklaren Cyanide, som tidigare givit oss både högt och lågt med titlar som Styx, Game of Thrones och mängder av cykel-spel (hey, de är fransoser!)

Vi snackade mer om spelet i vår genomgång av spelreleaserna i höst. Se klippet här!

Det spårar ur i E3-trailern från Call of Cthulhu
https://www.fz.se/recension/186-call-of-cthulhu-dark-corners-of-the-earth