Vi reder ut vad mikrotransaktionerna kostar och vad du får för pengarna.

Man kan tycka vad man vill om att ett fullprisspel som Assassin's Creed Odyssey (recension) har mikrotransaktioner – det är något många har starka åsikter om – och låter spelarna köpa både kosmetika och fördelar i spelet. Vi reder ut svart på vitt vad det kostar och vad du får.

Som du ser i bilden ovan köper du in game-valutan Helix, som kostar allt från 50 kronor (500 Helix) till 499 kronor för 7 400 Helix-krediter. Ju större paket du köper desto fler "bonus"-krediter får du. Det är system som prövats (och debatterats) i spelbranschen under lång tid.

499 kronor är dock snudd på lika mycket som Assassin's Creed Odyssey kostar till att börja med (runt 550 kronor enligt Prisjakt), så då vill man ju förstås ha valuta för pengarna.

Det är, som sagt, en het potatis. Polygon, till exempel, menar att du pressas att köpa XP-boost för att slippa grinda. En klar överdrift, menar andra. Grindigt? Balanserat? Åsikterna går isär. De flesta lär däremot vara överens om att det är skönt att in game-butiken är hyfsad dold.

Men om vi lämnar debatten ett ögonblick och undersöker vad du faktiskt kan köpa så hittar vi kosmetika och spelmässiga fördelar, och paket med både det ena och det andra. Några exempel:

  • Pegasos Set (bevingat hästskin, legendariskt svärd och rustningsset), 1 500 Helix

  • Poseidon Naval Pack (rakt igenom kosmetiskt med skepp- och besättnings-design), 500 Helix

  • Legendariska vapen, 250 Helix stycket

  • Episka vapen, 200 Helix stycket

  • 11 000 drachmae (valuta i själva spelet), 1 000 Helix

  • Stort paket med resurser (bl.a. 3 000 träd och 1 200 pälsar), 2 000 Helix

  • Komplett kartpaket (till legendariska kistor, gravkammare, o.s.v.), 900 Helix

  • Permanent XP-boost (50 procent mer XP), 1 000 Helix

I bildspelet undertill finns en fullständig prislista för den nyfikna.

Jag får ärligt talat en väldigt dålig smak i munnen av att skriva och lista allt detta, för jag tycker personligen inte att det hör hemma i ett AAA-spel vi redan betalat fullpris för. Å andra sidan är den här digitala butiken inte "in your face" och inte en enda gång har jag frestats av den. Jag har och tänker inte betala en krona, så jag är med andra ord en av dem som tycker levlandet håller balansen bra, medan andra är "team grindigt".

Debatten lär fortsätta.

Priset på spel har ökat med väldigt få procent i förhållande till produktionskostnader. Här finns ett exempel på hur prisutvecklingen är enligt inflationsutvecklingen från år 2000 till idag, räknat enligt SCB. 2000: 400 kronor 2008: 440 kronor 2018: 508... 14/10 Jag har supernintendo spel där det står 799kr på kartongen. När gamecube var aktuell kostade nya spel 649kr och pc spel 449-500 när de var nya. Så spel har länge legat på runt samma prisnivå. Sen är det möjligt att det är vanligare med premium/samlings... 14/10 Jag är tyvärr upptagen med att programmera in lite skins till bf v nästa helg (bara 10kr styck! 14/10 A fast om du ska lira Nightmare så är du nästan tvungen å köpa buffs. Om du inte vill nöta side Quest och Daily quest etc... Då är det inte schysst då du säljer spelet för 600kr+ Tycker inte att spelen kostat så mycket förr. Men men. 14/10 Jag vet exakt vem du är och du är en person från Dice, vi har spelat CS tillsammans och mot varandra. Jag förstår att du gillar att vara anonym men har läst det mesta du postat nu. Ska vi ta en öl nästa helg? 14/10 Med tanke på att "fullpris" spel kostat 500kr till pc sedan jag började köpa pc spel (tidigt 2000 tal) så är det väl inte konstigt att de behöver ha in mer pengar. Det lär gå åt fler personaltimmar att göra ett modernt spel än för 20 år sedan och jag... 14/10 Vilket polett? Vad som hände med Star Wars Battlefront II handlade mer om Disney blev oroliga att de skulle skada deras varumärke än att EA fick för sig att MT var dåligt. BFV må ha bara kosmetiska saker man köpa, men EA, och deras aktieägare, kommer... 13/10 Spel är roligast när man får kämpa sig uppåt till bättre färdigheter på vanligt vis utan att kunna köpa sig fram, då missar man själva poängen med ett spel. Jag förstår att man kan spara tid genom att köpa bättre saker snabbare, men det är inte lika kul... 12/10 Kopierar det jag sa i en annan tråd: Vi ju inte ens pratat om det absoluta värsta med mikrotransaktioner, och det är ju att det kan ske på bekostnad av att spel inte längre går att modda. Ta bort alla spel som direkt eller indirekt influerats av moddar... 12/10 Det som gör att spel relativt sett har stannat på nästan samma pris i förhållande till inflation och budget, är antalet personer som köper spelen idag. Ett spel för 500 kronor kommer inte göra att en spelstudio gör vinst på detta spel om det inte säljer... 11/10
Skicka en rättelse