Pc-spelare uppskattar Paradox Interactive av flera skäl än att de gör bråddjupa strategispel: de låter oss också modda dem. Och med nästa projekt – Imperator: Rome – tänker man göra moddandet betydligt enklare.

I nuläget är moddandet ungefär lika intuitivt som spelen det gäller: man får öppna spelfiler i en texteditor och ändra saker rad för rad. När Imperator: Rome släpps nästa år sitter en omarbetad spelmotor under huven, och med den kommer byggverktyg som både utvecklare och moddare kommer dra nytta av, säger flera medarbetare till Venturebeat.

– Moddare frågar oss ständigt varför vi inte ger dem de verktyg vi använder för att göra spel, men vi har inga. Folk är verktygen. Det är den stösta ändringen vi gör, säger John Wordsworth, chef för spelmotor-teamet.

Det är inte fråga om en helt ny spelmotor, snarare en kombination av den gamla vid namn Clausewitz och en ny version av den, kallad Jomini. Tanken är att den senare ska underlätta spelskapandet.

– Jimini är specifikt för kartbaserade top-down-spel. Det övergripande målet är att försöka dela tekniken med så många av våra projekt som möjligt, så att vi kan göra större och bättre spel, snabbare.

Med de nya verktygen ska utvecklare få mer tid till att lägga kraften på sådant de är bra på, och mindre på att hantera ganska primitiva utvecklingsverktyg. Det första resultatet av den nyheten får vi när Imperator: Rome släpps någon gång nästa år.