Flera Reddit-konton har uppmärksammat att uppdateringshastigheten för Call of Duty: Black Ops 4-servrarna skruvats ner rejält jämfört med betaversionen.

Servrarnas "send rate", alltså hur ofta de skickar uppdateringar till spelarna, har sänkts från 60 Hz i betan till 20 Hz i fullversionen. Det innebär att om spelet körs i 60 bilder/sekund hos klienten kommer det bara ta emot data från servern vid var tredje bilduppatering. Det ökar risken för att spelet beter sig inkonsistent, skriver användaren Smcro i en utförlig genomgång efter att ha utfört flertalet tester. Testerna har gjorts med en PS4 Pro.

Treyarch kommenterade i natt uppgiften. I ett Reddit-inlägg om kommande uppdateringar sa man att ändringen gjordes för att möta det initialt hårda trycket på spelservrarna, så att spelet fungerar stabilt. De kommande två veckorna kommer man uppdatera spelet och därmed trimma serverprestandan.

For a game launch with as massive a population as ours hitting so many global servers at once, we configure our infrastructure to ensure game stability as the highest priority over all other factors.

Now that we’re past the initial launch of the game, we are focusing on fine-tuning network performance around the globe, using the real-world data that we have collected. Over the course of the next two weeks, we will roll out several updates to our network setup that will continue to improve upon the experience of our players since launch.

Treyarch har tidigare förkunnat att pc-versionens framerate i spelläget Blackout har en maxgräns på 120 fps den första tiden, detta för att säkra stabilitet och prestanda. Efterhand kommer gränsen höjas för att till slut tas bort om allt går som det ska.