The Elder Scrolls VI bekräftades till sist under E3 och släpps 20XX. (Bara Todd Howard vet...) Vi vet inte mycket men konsensus bland världens spelare tycks vara: Byt motor! När vi senast rapporterade om The Elder Scrolls VI blev den mest uppröstade kommentaren exempelvis:

Bara de byter motor, snälla orkar inte med all galen fysik.

En som håller med FZ-läsaren Jaxz är Kyle Rebel, creative director bakom jättemodden Skyblivion. För tyska Gamestar (via Wccftech) berättar han om hatkärleken han känner för Creation Engine.

You definitely notice the age of the Creation Engine. As far as dealing with textures, I would almost say that the method is ancient. It is very ineffective. It is also very difficult to make weapons and armor look good and like real metal. For The Elder Scrolls 6, I really want a better engine.

There are much better engines, like Unreal Engine 4. If you want to rebuild a game from scratch, use the Unreal Engine, do not take the Creation Kit, that’s just too old-fashioned!

Rebel uppskattar Creation Kit för hur enkel verktyget är att använda, men skyr den på grund av hur svårt det är att få saker att se så bra ut som man vill. Motorn har hängt med sedan Skyrim (2011), drev även Fallout 4 och kommer att vara drivkraften i aktuella Fallout 76. Vi vet inte vad som kommer ligga bakom Starfield (som åtminstone får nytt system för animationer) och sjätte Elder Scrolls, men det är nog ingen hemlighet vad de flesta hoppas på...

Skyblivion är modden som ämnar skapa Oblivion med hjälp av Skyrim. Senaste trailern: