Bethesda har inga planer på att överge Creation Engine, spelmotorn som driver Fallout 76, Fallout 4 och The Elder Scrolls V: Skyrim. Den gamla motorn, vars ursprung sträcker sig ända tillbaka till 90-talet, kommer driva företagets framtida stortitlar The Elder Scrolls 6 och Starfield, det berättar Todd Howard för tyska Gamestar i somras. Samtalet har nu snappats upp av Forbes, som översatt och lyft ut Howards argument för att hålla kvar vid den svårt kritiserade spelmotorn.

Howard menar att Creation-motorn ger Bethesda möjlighet att bygga världar "riktigt snabbt" och att moddarna är välbekanta med hur den fungerar. Man har också ett inarbetat sätt att bygga spel på, och man kommer fortsätta så eftersom det fungerar. Med Howards egna ord:

We like our editor. It allows us to create worlds really fast and the modders know it really well. There are some elementary ways we create our games and that will continue because that lets us be efficient and we think it works best.

Under Fallout 76-betan nyligen konstaterades att det gamla problemet med att spelfysiken påverkas av bilduppdateringsfrekvensen hänger kvar. Det gjorde att spelare med hög framerate rörde sig snabbare än de vars spel rullade i avsedda 60 bilder/sekund. Högre framerate ställde också till en del märkligheter med fysiken. Bethesda har åtgärdat problemet till fullversionen som släpptes i natt genom att låsa frameraten till 62 bilder/sekund. Återstår att se om det är en lösning som fungerar i långa loppet.

Howard poängterar dock att man gjort och kommer göra en hel del ändringar i Creation-motorn framöver.

For Fallout 76 we have changed a lot.The game uses a new renderer, a new lighting system and a new system for the landscape generation. For Starfield even more of it changes. And for The Elder Scrolls 6, out there on the horizon even more.

Oklart dock om man lyckas ge pc-spelare vad de vill ha: olåst framerate utan fysik som verkar vara besatt av onda krafter.

The Elder Scrolls 6 och Starfield avtäcktes under E3-mässan i juni i år. Oklart när de släpps, men det lär inte bli den närmaste tiden.