Tidigare i dag uppdaterades Battlefield V med stöd för ray-tracing, en teknik för att ge spel avancerad ljussättning i realtid och som är möjlig i och med de nya Geforce RTX-korten som släpptes tidigare i höstas. BFV är det första spelet där den krävande tekniken lanseras, och våra vänner på Sweclockers kunde förstås inte hålla fingrarna i styr.

Efter en eftermiddags intensivt testande har man släppt en första rapport om hur spelet presterar med och utan ray-tracing-tekniken. Man testar med toppkortet Geforce RTX 2080 Ti, och inte ens detta orkar med när inställningarna skruvas upp. DXR (som ray-tracing-inställningen heter i spelet) finns i fyra kvalitetslägen och spelet rekommenderar medium (näst lägsta inställningen).

Med all grafik på ultra i upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar och DXR av trycker grafikkortet ut mäktiga 144 bilder per sekund. Men med DXR på ultra sjunker det till medelvärdet 77 fps – nästan en halvering. För det priset får man å andra sidan en hel del ögongodis, men testare Jonas Thörnqvist ställer sig aningen frågande till nyttan av detta i ett multiplayer-spel.

Rent grafiskt ser reflektioner i exempelvis vattenpölar och bilar märkbart bättre ut med ray tracing ställt mot sedvanlig rasterisering. I just flerspelarläget i Battlefield V är det dock svårt att lägga märke till detta adderade ögongodis, då man snabbt rör sig från område till område och mest försöker koncentrera sig på att hitta en motspelare att skjuta snarare än att begrunda elden som reflekteras i fönstret.

Snyggt är det hursomhelst, och mycket möjligt var gamers egendom när tekniken breddats och priserna sjunkit om något år. Tills dess kan vi betrakta BFV:s användning av ray-tracing som ett läckert första steg för de sanna grafikentusiasterna.