Red Dead Redemption 2 är en stadig bit (nära 100 GB stort) som även muskelkonsolerna Xbox One X och PS4 Pro får slita med att få upp i 30 bilder per sekund. Därför har väl ingen riktigt förväntat sig spelet till den hårdvaruklenare Nintendo Switch.

Men enligt Nintendos USA-chef Reggie Fils-Aimé är dålig timing en orsak till att Red Dead 2 inte kom på fråga för Switch. Han säger till The Hollywood Reporter att spelets och Switchens utveckling inte synkade tidsmässigt. Rockstar hade börjat utveckla Red Dead 2 år innan Nintendo presenterat några planer för Switch. Därför blev det inte möjligt att släppa spelet till succékonsolen, åtminstone inte tillsammans med PS4- och Xbox One-versionerna.

Red Dead has been in development for years, time that predated any communication of Nintendo Switch. So, from the developer’s mentality, they need to move forward and finish the game they’ve been working on and then be in a position to look at other opportunities. Any game from a key third-party that’s coming out now, typically that development started well before any conversations about Nintendo Switch.

Därmed inte sagt att Red Dead 2 hade kommit till Switch om det klaffat bättre tidsmässigt, men Reggie hade gärna sett det. Och han stänger inga dörrar för att det kan komma att ske framöver, även om han givetvis inte ger några antydningar utöver sina egna önskemål.

Det vore intressant att veta hur ett Red Dead Redemption 2 på Switch skulle se ut, vilka grafiska eftergifter som skulle behöva göras. Men den stora frågan är hur Rockstar skulle kunna avstyra protester av närmast fransk kaliber om de tillkännagav en Switch-version innan en pc-dito.