Rörelse i virtual reality är en svår nöt att knäcka och många väljer hellre att kringå problemet helt genom att låta spelaren teleportera sig runt på banan. Sedan vi först började skriva om VR, och fick den första kommersiella Oculus Rift-prototypen till kontoret, har vi dock sett en rad lösningar för att minimera illamåendet som uppstår när hjärnan ser rörelse som kroppen inte känner.

Som RIPmotion, där Jocke får imitiera en såndär drickande fågel.

Vi har även testat större installationer, som Omnideck där hundratals smårullband låter oss knalla omkring i virtuella världar.

Men, det var inte därför du klickade på rubriken (eller?) utan du vill ju såklart få veta mer om det allra senaste påhittet - Cybershoes. Det är helt enkelt skor med en rullande sensor på undersidan så att du kan simulera gående, och springande, i till exempel Skyrim VR. Du är dock låst till en stol, så du kan inte fritt springa omkring. Om detta är framtiden låter vi dig avgöra.