Final Fantasy VII Remake avtäcktes på E3 för snart fyra år sedan, och trots att åren går tycks inte något releasedatum finnas vid horisonten. Kanske släpps remaken först 2023?

I en delvis översatt intervju från i somras med levelplaneraren Shinichiro Biwa får vi veta det kanske största skälet till varför spelet dröjer. Skiftet från turordningsstrider till action gör att teamet tvingas skärskåda och bygga om spelets alla banor då realtidsstrider kräver en annan slags rörlighet för både spelarkaraktärer och fiender. Processen låter ganska omständlig och det krävs flera faser, möten och (gissar vi) huvudvärk innan den nygamla miljön får grönt ljus:

Part 1: Interpretation of the locations from the original Final Fantasy VII
Part 2: Planning modifications/additions and alterations to the location, then getting them approved through meetings as well as deciding how much resources are needed.
Part 3: Actually implementing the above, then polishing up the location.

Förmodligen hade det varit mycket enklare för Square Enix att ge oss samma spel men med upphottad grafik. Det tycks dessutom vara vad de flesta fans vill ha snarare än ett actionrollspel.

När nu Tetsuya Nomura är färdig med ett annat evighetsprojekt – Kingdom Hearts III – ska han rikta sitt fulla fokus mot Final Fantasy VII. Kanske ökar det både tempo och skingrar frågetecken?