Star Citizen är inte bara tidernas mest framgångsrika crowdfunding-projekt (i skrivande stund drygt 215 miljoner dollar, 1,94 miljarder kronor), det har också ambitioner som sträcker sig bortom det mesta. Ambitioner som kostar pengar att förverkliga.

I slutet av förra året hade Star Citizen-projektet (inklusive Squadron 42) kostat 193 miljoner dollar. Det skriver Gamasutra efter att ha gått igenom den finansrapport för åren 2012-2017 som CIG släppte i december. Av rapporten framgår att studion hade drygt 14 miljoner dollar kvar av de insamlade pengarna.

År 2015-2017 har man haft kostnader på 45-50 miljoner dollar årligen. Utgifterna har varit större än intäkterna varje år sedan 2014: år 2017 brände man 5 miljoner dollar mer än man fick in.

Star Citizen-utvecklingen kostade 2017 i runda slängar 4 miljoner dollar i månaden. Intäkterna från spelköparna det senaste halvåret har varierat mellan ungefär 1,5 och 8 miljoner dollar i månaden. Som jämförelse beräknas GTA V ha kostat knappt 140 miljoner dollar att utveckla.

Intäkterna kommer till allra största delen från "pledges", alltså folk som betalar för spelet, skepp och annat, men också från prenumerationer och andra områden som samarbeten, licenser och sponsring.

I december stod det klart att en skivbolagsmiljardär och hans son köpt in sig i CIG. De köpte aktier för 46 miljoner dollar, pengar som enligt Chris Roberts ska användas för marknadsföring av det storydrivna, fristående spelet Squadron 42.