I Lars von Triers mästerliga gamla tv-serie Riket, utropar Ernst-Hugo Järegård: ”Med plutonium tvingar vi dansken på knä." I den nya Civilization 6-expansionen Gathering Storm finns dock inga danskar, och något plutonium behöver jag inte.

Sverige är en av de nya civilisationerna i Gathering Storm, och som specialitet har vi kultur och diplomati. Tyvärr finns ingen Järegård bland spelets ”great people”, men man får skapa sina egna historier i Civilization. Det är halva nöjet med serien. Med Ernst-Hugo tvingar jag hela jävla världen på knä. Inte en orimlig tanke alls, faktiskt.

Sverige gör entré i Civ 6, och representeras här av ingen mindre än Kicki Danielsson.

Kanada har ridande poliser, hockeyrinkar och Rick Moranis-filmer.

"Vissa naturfenomen är dock inte bara av ondo"

Sverige som spelbar nation i all ära, men som titeln antyder är naturkatastrofer och klimatförändringar den stora nyheten den här gången. De tar sig uttryck i flera former, från orkaner till vulkanutbrott, snöstormar, extrem torka och inte minst mängder med översvämningar. De senare kan även orsakas av klimatförändringar om du släpper ut för mycket skit i atmosfären. Bygger du städer vid kusten riskerar det att hamna under vatten när havsnivån höjs.

I princip är katastroferna mest där för att förstöra dina distrikt, bondgårdar och annat du konstruerat på kartan. Det betyder att det är viktigare än någonsin att ha arbetare till hands som kan reparera när katastrofen är framme. Vissa naturfenomen är dock inte bara av ondo. Vulkaner kan generera både vetenskaps- och religionspoäng, och floder som svämmar över gör marken mer bördig.

Naturkatastroferna ändrar knappast Civilization 6 i grunden, men det ger ändå spelet lite mer dynamik och lite fler saker att ta hänsyn till. Jag uppskattar även miljöfokuset, då det är klokt att försöka gå över från smutsig kol till någon renare energikälla så snart som möjligt.

"Sveriges världsberömda dansband Ernst-Hugoz gav enorma mängder turism"

Mest intressant är det nya systemet för diplomati och resurshantering. Nu ger till exempel kolgruvor ett visst antal resurser per omgång, och om du har för många kraftverk räcker det inte till alla. Om du däremot har ett överskott kan det användas för byteshandel, eller gåvor för den delen. Du genererar också diplomatipoäng som kan användas för att få igenom förslag i FN, eller för att vinna diplomativinsten. I slutänden innebär detta att AI:n blir lite mer förutsägbar och hanterbar. De har fortfarande sina agendor, och blir arga över allt och inget – men nu finns fler verktyg för att kontrollera situationen.

Nobelpriset i litteratur var en gång i tiden prestigefyllt. Ja, det är sant!

Drottning Kristina symboliserar Sverige.

Det finns gott om andra underhållande tillägg. Rockbanden är en favorit, till exempel. De är enheter du kan använda för att sprida din överlägsna kultur (eller religion, om det är religiös musik) över världen. Sveriges världsberömda dansband Ernst-Hugoz gav enorma mängder turism för mig, till exempel.

Gathering Storm innebär inga banbrytande förändringar av Civilization VI-konceptet, men det gör ett redan bra spel lite bättre på flera plan. Om inget annat kan man få se Västerås drabbas av ett vulkanutbrott, och vem vill inte det?

Fotnot: Civilization VI: Gathering Storm släpps till pc, Mac och Linux den 14/2.

Civilization VI: Gathering Storm
4
Mycket bra
+
Naturkatastroferna är underhållande
+
Sverige som spelbar nation
+
Resurssystemet
+
Diplomatisystemet gör det mer hanterbart…
-
… men AI:n är fortfarande ojämn
Det här betyder betygen på FZ