Sluga Reddit-luskare har under veckan upptäckt att Epic Store-launchern är lite för nyfiken när det kommer till folks datorer. Mer specifikt märkte man att Epic Games Launcher söker efter en Steam-installation på datorn den startas på, varpå den tar för sig av en lista över filer i användarens Steam Cloud, vilken bland annat inkluderar sparfiler. Den skapar även en krypterad kopia av en config-fil som innehåller grupper användaren är med i samt dennes vänner.

Detta har av naturliga skäl inte uppskattats av många användare, som bland annat pekar på det faktum att Epic delvis ägs av kinesiska Tencent, som i sin tur har kopplingar till den kinesiska staten. Epics grundare Tim Sweeney har kontrat med att Tencent må äga en stor del av Epic, men att det fortfarande är han som tar alla beslut. Han tar personligen på sig ansvaret för den dåligt implementerade funktionen.

Daniel Vogel från Epic har också svarat på kontroversen, och medger bland annat att man kopierar config-filen ifråga utan att be om tillåtelse, men säger samtidigt att den endast skickas till Epic om man väljer att importera sina vänner från Steam.

Senast på bollen är Valve själva, som i ett uttalande till BleepingComputer inte helt oväntat är kritiska mot Epics förehavanden. En talesperson sade:

Vi tittar på vilken information Epic Launcher samlar in från Steam. Steam-klienten sparar data lokalt, såsom listan över spel du äger, din vänlista och sparade inloggnings-tokens (liknande informationen som sparas i din webbläsares cookies). Detta är privat användardata, förvarad på användarens hemmaskin, och är inte till för att användas av andra program eller laddas upp till tredjepartstjänster.