Chris Avellone är just nu "han som berättar om nedlagda spel för att du ska må lite sämre"-killen. Igår var det Knights of the Old Republic 3. Idag är det rollspelet Aliens: Crucible.

För VG247 berättar Avellone att Obsidian-spelet skulle "i princip varit Mass Effect, men mer skrämmande". Som du kanske märkt såg spelet aldrig dagens ljus. Avellone säger att relationen mellan Sega och Obsidian blev så frostig att Sega till sist lade spelet på is (permanent).

We wanted to make it. But by that point Sega, I think, was... the publisher/management relations had gotten to a point where they were just tired of dealing with us. Everyone working on Aliens: Crucible was really excited about it. It was shaping up to be a really cool game. The prototype was really cool. But then Sega’s like "nope!"

Berättelsen skulle kretsat kring hur vi for till en utomjordisk planet där vi hittade ett "engineer"-skepp. Besättningen skulle (såklart) ha tvingats ifrån varandra. Avellone liknar handlingen kring den i Prometheus, något han upptäckte först när filmen släpptes. Det finns läckt material från spelet, vars utveckling påbörjades 2006, och alltsammans ser du bekvämt nog här.