På förra årets E3-mässa visade CD Projekt upp Cyberpunk 2077, efter många långa års väntan. Och det var en uppvisning som hette duga: en nästan timslång gameplay-film gav en första inblick i polackernas nästa steg efter tre Witcher-titlar.

Men ett knappt år senare är nu Cyberpunk 2077 ganska annorlunda mot vad vi fick se då. Det berättar Mateusz Tomaszkiewicz, spelets quest director, för spanska Areajugones (översättning av Google). Han säger att man bara visade en bråkdel av spelet under E3 2018, och att saker poleras och förändras löpande.

We are polishing everything and constantly thinking how to make this game more interesting, how to make the gameplay cool and, well, the gameplay we saw last year was basically a small fragment of the game. There was not a clear picture of how the game fits into an open world or how it fits into a larger image of the game. So, there are obviously many things that we have not taught about the game yet, there are things that we are still working on, then I would say that the game is quite different from the gameplay, but as I said, there are still details in which We are currently working.

Förstapersonsperspektivet valdes för att öka inlevelsen, fortsätter Tomaszkiewicz. Just inlevelse har varit ett viktigt mål, och FPS-vyn fångar in spelaren i huvudpersonen, säger han.

Our main objective in this game was to make it as immersive as possible, in the sense that you are more 'you' in the game, since you do not see the character from behind. The second thing is that we do not intend to break this idea at any time. As you could see in the demo, all the dialogues were also in the first person, as well as in the scenes and others. So we are trying to develop it so that it feels very immersive, being you the one that performs all the interactions in this world. Being the engine of what is happening in the game. And the scenes are interactive too, then you have some control of the camera and that kind of thing. All this combines with the feeling of continuity.

Vi får också veta att Vampire: The Masquerade – Bloodlines och ursprungliga Deus Ex är de rollspel som främst inspirerat Tomaszkiewicz. Båda har gett prov på den valfrihet och de val och konsekvenser som kommer vara en stor del av Cyberpunk 2077, säger han.

CD Projekt Red kommer visa Cyberpunk 2077 på E3 i juni i sommar, en visning som man beskrivit som "den viktigaste i företagets historia". FZ finns på plats i Los Angeles och vi rapporterar också direkt hemifrån. Så räkna med tunga intryck från vad det nu är polackerna kokat ihop.