Att Sony och Microsoft samarbetar i fråga om framtida molntjänster var så överraskande att inte ens Playstation-medarbetarna kände till det. Men det lutar åt att Sony kommer använda Microsofts molnplattform Azure för diverse onlinetjänster för spel framöver. Och kanske är även Nintendo på väg i samma riktning.
Det tror åtminstone spelanalytikern David Gibson. Han skriver att Nintendo planerar att använda Azure-plattformen som bas för att streama spel.
It is a big deal but Sony didn't have the cloud infrastructure to offer a cloud service, so their choice is either AWS or Azure. Plus they both know if they use the same standards for streaming (like current generation consoles around PC architecture) then consumers win. https://t.co/jpCjZjeynS
— David Gibson (@gibbogame) May 17, 2019
But also Nintendo itself is looking also to work with MSFT (Azure) to offer its own streaming service in limited regions (JP, US etc).
— David Gibson (@gibbogame) May 17, 2019
Eventuella samarbete behöver i praktiken inte betyda mer än att Microsoft-teknik ligger bakom Sonys och/eller Nintendos molntjänster. Det behöver alltså inte innebära utökade crossplay-möjligheter, även om det förstås inte heller är omöjligt.