Under Googles Stadia-event avslöjades det vi "vetat" i en knapp vecka: Baldur's Gate III. Mycket är höljt i dunkel, men vi skingrar dimman så gott vi kan. Här är vad vi hittills vet om Baldur's Gate III.
Larian, Divinity: Original Sin-studion, står för utvecklingen
De enda plattformarna man hittills "talar om" är pc och Stadia
Arbetet med Baldur's Gate III påbörjades redan innan Original Sin 2 släpptes
Nyligen avslöjade Dungeons & Dragons-kampanjen Descent Into Avernus agerar prequel
200 arbetar internt på spelet, 100 externt – och teamet växer
Gameplay visas "när det är redo att visas"
Co-op kommer vara en viktig faktor: "Gather your party"
Ska kombinera det bästa av "Divinity och D&D 5th Edition" – man portar inte reglerna rakt av, utan anpassar dem efter formatet
Larian försökte få licensen under Divinity 1-tiden, men ansågs "för gröna"
Mind flayers invaderar Baldur's Gate i teasern, men det vi ser där behöver nödvändigtvis inte rimma med det färdiga spelet – vi ska vara beredda på överraskningar
Larian är utgivare och kommer inte förlita sig på crowdfunding den här gången
Ensemblen är alla hjältar, med egna historier och drivkrafter
Larian är, med allt detta sagt, inte redo att varken bli särskilt konkreta eller visa gameplay. Allt detta kommer i sinom tid, liksom information om release. Å andra sidan: vi har väntat i nästa tjugo år sedan Baldur's Gate II. Vi ska nog orka hålla ut ett eller två (eller tre?) år ytterligare.