Under Googles Stadia-event avslöjades det vi "vetat" i en knapp vecka: Baldur's Gate III. Mycket är höljt i dunkel, men vi skingrar dimman så gott vi kan. Här är vad vi hittills vet om Baldur's Gate III.

  • Larian, Divinity: Original Sin-studion, står för utvecklingen

  • De enda plattformarna man hittills "talar om" är pc och Stadia

  • Arbetet med Baldur's Gate III påbörjades redan innan Original Sin 2 släpptes

  • Nyligen avslöjade Dungeons & Dragons-kampanjen Descent Into Avernus agerar prequel

  • 200 arbetar internt på spelet, 100 externt – och teamet växer

  • Gameplay visas "när det är redo att visas"

  • Co-op kommer vara en viktig faktor: "Gather your party"

  • Ska kombinera det bästa av "Divinity och D&D 5th Edition" – man portar inte reglerna rakt av, utan anpassar dem efter formatet

  • Larian försökte få licensen under Divinity 1-tiden, men ansågs "för gröna"

  • Mind flayers invaderar Baldur's Gate i teasern, men det vi ser där behöver nödvändigtvis inte rimma med det färdiga spelet – vi ska vara beredda på överraskningar

  • Larian är utgivare och kommer inte förlita sig på crowdfunding den här gången

  • Ensemblen är alla hjältar, med egna historier och drivkrafter

Larian är, med allt detta sagt, inte redo att varken bli särskilt konkreta eller visa gameplay. Allt detta kommer i sinom tid, liksom information om release. Å andra sidan: vi har väntat i nästa tjugo år sedan Baldur's Gate II. Vi ska nog orka hålla ut ett eller två (eller tre?) år ytterligare.