Playerunknown's Battlegrounds gjorde en rasande snabb popularitetsresa under 2017, och i juni förra året hade det sålts i 50 miljoner exemplar till pc och Xbox One. Sen klev free to play-konkurrenter som Fortnite och Apex Legends in i matchen och plötsligt var striden om battle royale-köparna knivskarp.

Men PUBG säljer fortfarande bra. Undersökningsföretaget Superdata uppskattar i en rapport att det såldes ytterligare 4,7 miljoner PUBG på ett år fram till maj 2019. Visserligen långtifrån tidigare säljsiffror, men ändå rejält starkt för en titel som inte är ny och med populärare gratiskonkurrenter tillgängliga.

Enligt undersökningen minskade intäkterna från digitala spel med 4 procent under maj 2019 på samtliga plattformar (pc, konsol, mobil) jämfört med samma period året innan. Mobil drog in mer pengar än pc och konosl tillsammans. Mest inkomstbringande pc-spel var League of Legends, på konsol Fortnite och Honour of Kings på mobil.