EA Originals är EA:s etikett på satsningen för mindre spel. Hittills har den gett oss Unravel, Fe, A Way Out, Unravel Two, och om ett par dagar får kvartetten sällskap av Sea of Solitude. Förutom att vara EA:s satsning på udda fåglar är det ett sätt för dem att tvätta bort "bad guy"-stämpeln.

Detta avslöjar EA-toppen Matt Bilbey i en intervju med Gamesindustry.

25 years at EA and I still struggle with the external perception that we’re just a bunch of bad guys. We love making and playing games. Unfortunately, when we make mistakes on games, the world knows about it because it’s of a size and scale.

Du som har gott minne vet exempelvis att EA "vunnit" den gyllene bajskorven ett par gånger.

Ytterligare ett skäl för EA Originals är för att fortsätta hålla EA relevanta, och ett sätt att göra detta är alltså att arbeta med nya stjärnor på spelhimlen. EA tar bara en "mindre avgift" för att täcka kostnaderna, medan studiorna bakom spelen får åtnjuta vinsten av spelen.

Bilbey menar alltså att detta är något alla parter tjänar på, både EA och utvecklarna.

When you are in a company and have had successes and mistakes around live service microtransactions, free-to-play, what geographies, what partners to work with, what animation engines... it actually feels good for our teams to sit with EA Original developers and you can actually give real advice. It genuinely makes you feel good. It’s advice to help them not make the same mistakes.