"Skjuter du på fiendens armar blir du Dwayne Johnson"

Morphies Law: Remorphed är en onlinepangare i tredjeperson som funnits ute till Nintendo Switch i ungefär ett år, och som nu pc-debuterar i en utgåva som bland annat innehåller nya kartor, spellägen och crossplay mellan de båda formaten. Förutom en väldigt charmig mexikansk inramning har spelet också en sällsynt unik premiss: skjuter du på en av dina motståndares kroppsdelar så krymper den, samtidigt som motsvarande kroppsdel på dig växer. Det går alltså ut på att stjäla kroppsmassa från motståndarna. Sätter du många headshots får du ett gigantiskt ballonghuvud. Skjuter du på fiendens armar blir du Dwayne Johnson, och så vidare.

Att expandera kroppsdelarna ger också olika fördelar. Stora ben gör att du hoppar längre, långa fötter att du springer snabbare och en massiv bringa att du får mer hälsa. Om det går mindre bra för dig och du plötsligt finner dig lika liten som @Johan Olander ska du dock inte vara alltför ledsen – små filurer är av naturliga skäl svårare att träffa än stora bjässar.

Småttingarna kan dessutom använda finurliga genvägar och lönngångar. Det gör det möjligt för ett lag som hamnat på efterkälken att faktiskt komma ikapp och vinna matchen, och duktiga spelare får ytterligare en utmaning då de blir större måltavlor. Smart!

Konceptet med växande och krympande kroppsdelar gör att matcherna rent visuellt blir en freakshow utan dess like. Mexikanska missfoster till robotar, som sprungna ur de yvigaste av feberdrömmar, ränner runt och har ihjäl varandra samtidigt som de fiser runt i luften med rumpraketer. Det ser väldigt lustigt ut, men i praktiken så...

Mitt allra största problem med Morphies Law är att det bygger på den peer-to-peer-teknik som jag med närmast religiös övertygelse brukar totalsåga i mina recensioner. Att möta en potatisbonde från Långtbortistan som ligger med sin Switch-konsol i ett dike och hoggar wifi från grannen är lagom frustrerande. Utvecklarna själva hävdar att pc-versionen har dedikerade servrar, men jag är skeptisk till att det faktiskt är så här och nu. I sådana fall står det inte någon server i Europa.

"Visuellt en freakshow utan dess like"

Morphies Law laggar nämligen något fruktansvärt mest hela tiden. I och med det faller hela idén med att sikta in sig på de kroppsdelar man behöver för att bygga den krigare man vill ha. Istället gäller det bara att skjuta ungefär i rätt riktning och hoppas att man överhuvudtaget träffar motståndaren. Därmed försvinner en stor poäng av spelet. Kvar blir en shooter-upplevelse som rent allmänt känns ganska ofärdig och opolerad. Det saknas möjlighet att kommunicera med andra spelare och formatet med tre mot tre-matcher är lite för småskaligt på många av kartorna, som i sin tur ofta är ganska oinspirerade.

Utvecklarna ska för all del ha beröm för att de försöker göra ett fullfjädrat spel av ett så galet koncept. De kan också få en klapp på axeln för att det går att sätta ihop olika vapenkombinationer efter eget tycke och smak, samt för möjligheten att välja olika förmågor för dina stridsrobotar.

Men när allt kommer omkring har jag ändå inte särskilt kul med Morphies Law i dess nuvarande skick. Jag tror fortfarande att konceptet kan utvecklas till något bra på sikt, och jag hoppas att den mexikanska robotfighten kan styras upp med ett par välplacerade uppdateringar. Risken är dock överhängande att Morphies Law helt enkelt är ett spel som verkade roligare på ritbordet.