Renderingstekniken raytracing var det stora säljargumentet när Nivida presenterade Geforce RTX-grafikkorten för ett år sedan, och Assetto Corsa Competizione användes för att marknadsföra tekniken. Men den visade sig snabbt vara extremt krävande, och nu klargör spelets utvecklare att man lägger raytracing på hyllan.

En forummedlem frågade nyligen hur det går med RTX-stödet, varpå en av utvecklarna svarade att man pausat raytracing-planerna. Personen menar att tekniken är omogen och krävande, att det därför inte är värt att lägga utvecklingsresurser på. Möjligen kommer det när tekniken mognat, men alltså inte nu.

Our priority is to improve, optimize, and evolve all aspects of ACC. If after our long list of priorities the level of optimization of the title, and the maturity of the technology, permits a full blown implementation of RTX, we will gladly explore the possibility, but as of now there is no reason to steal development resources and time for a very low frame rate implementation.

Assetto Corsa Competizione släpptes i maj, efter ett knappt år i early access. Det fick nöja sig med betyget 3 här på FZ, med plus för körkänslan men minus för buggar och ofärdighet.