Idag är speedrunning ett etablerat koncept som varje år drar in miljontals kronor till välgörenhet genom olika evenemang. Så var inte fallet när Quake släpptes 1996 men tack vare flera faktorer var det ett av de allra första spelen folk började pressa tider i. Dels var det enkelt att distribuera sina prestationer genom demo-filer som var extremt lättviktiga i jämförelse med rena videofiler, något som passade den modemuppkopplade tidseran. Id Software hade också fortsatt traditionen att i slutet av varje bana visa upp tiden det tog att klara av den, hur många fiender dödats och antalet hemligheter som avslöjats.

Det gav spelare en gemensam benchmark och redan efter ett år hade de första "Quake Done Quick"-filmerna börjat skickas runt på olika forum. Intresset för att snabbspela Quake dog dock sakta ut i början av 2000-talet och faktum är att det skulle ta 17 år för att bräcka ett av rekorden som togs då.

Vill du skippa den inledande historielektionen i videon ovan börjar dissekeringen av E1M1 här.