Pillars of Eternity liksom tvåan Deadfire har båda fått högsta FZ-betyg, och svindlande höga betyg överlag. På frågan om vi kommer att få se ett Pillars of Eternity III är dock Obsidian i dagsläget osäkra. Det är det korta svaret. Via Tumblr utvecklar dock Obsidians Josh Sawyer tankarna.

I do think that the relatively low sales of Deadfire mean that if we consider making another Pillars game in this style, we’re going to have to re-examine the entire format of the game.

Sawyer tillägger också att beslutet förstås inte bara är upp till honom att fatta, men funderar på varför uppföljaren sålde sämre än originalet när betygen var ungefär lika höga. Var publiken mättad? Flög tvåan under radarn? Gillade spelarna i slutändan inte första Pillars?

Obsidians studio design director säger att det är svårt att jobba framåt när man "inte kan dra några slutsatser". Hade kritiken varit svidande skulle det vara enklare att hitta orsaker.

I’m sure some of the people reading this think they know precisely why Deadfire sold worse than Pillars 1. I don’t have that confidence, which is one of several reasons why I am leery about trying to direct a sequel. I couldn’t give our (Obsidian’s) audience the game that they wanted and without understanding where I went wrong, I would be guessing at what the problems are and how to remedy them.

Obsidian har, trots Deadfire-besvikelsen, ett par spännande år bakom sig. Dels köptes man upp av Microsoft och blev en del av Xbox-familjen. Dels har sci-fi-rollspelet The Outer Worlds rosats.