10-talet är snart slut, och det är dags att se tillbaka på vad vi spelade och varför. Först en tillbakablick, sen listar redaktionens medarbetare sina favoriter från det snart gångna decenniet.

År 2010 släpptes många ikoniska spel som lustigt nog alla var tvåor: Mass Effect 2, Bioshock 2, Super Mario Galaxy 2, Bad Company 2 och Starcraft 2. Men för spelbranschen skulle mycket av det kommande decenniet bli nytt och annorlunda. Steam var redan sju år gammalt, men för första gången började man mäta fördelningen mellan fysiska och digitala köp, och i USA var den 80 mot 20. I dag är siffrorna mer än omvända.

Har du spelat Calle-simulatorn Mass Effect 2?

Twitch hette fortfarande Justin.tv och på Youtube räckte 3 miljoner prenumeranter för att vara störst. Men störst var inte en viss Felix Kjellberg: han hade precis dragit igång sin kanal Pewdiepie. Tre år senare klev han upp på förstaplatsen, och där satt han kvar ända till mars 2019. Men när han började dominerade Machinima flödet vad gäller spelrelaterade videor som ironiskt nog stängde för gott en månad innan Kjellberg blev omsprungen av indiska musikvideor.

"Gaben & co ville anställa svenskarna, men herrarna tackade nej"

Ungefär samtidigt som Pewdiepie laddade upp sina första videor sa en annan svensk upp sig från sitt jobb för att satsa helhjärtat på sitt indiespel. Och bra gick det. I juni 2010 nådde Minecraft 20 000 sålda exemplar, vilket redan då var en succé, och senare samma sommar bjöds Markus "Notch" Persson och hans två kollegor över till Valve i Seattle. Gaben & co ville anställa svenskarna, men herrarna tackade nej och startade istället Mojang AB. Fyra år senare betalade Microsoft 2,5 miljarder dollar för Mojang och Minecraft.

Det känns nästan profetiskt att årtiondet började med så många saker som skulle komma att definiera det. För hur hade branschen sett ut utan Minecraft och Pewdiepie? Andra saker hade förstås sina rötter i äldre jord. Som Horse Armor, det utskällda betal-dlc:t till Oblivion. Med facit i hand var det ett varsel om stora ekonomiska förändringar: mikrotransaktioner som omsätter miljarder och inte sällan bär hela produktioner. Såväl fotboll som godispussel.

Lootlådor och mikroköp fanns överallt ett tag. Och Star Wars: Battlefront 2 fick bära hundhuvudet.

Hela branschens ekonomiska system har kastats om. Förflyttningen från fysiskt till digitalt har både ökat och minskat konkurrensen, samtidigt som prenumerationstjänster som Microsofts Game Pass i praktiken gjort spel mycket, mycket billigare. Steam har fått seriös konkurrens, både av rena konkurrenter (Gog, Epic Games Store) som av spelföretagens egna tjänster, som också inneburit digital ensamrätt på de egna spelen. Icke oviktigt när fysiska spelbutiker tynar bort. Gräsrotsfinansieringen var en frisk fläkt som lovade att vädra ut hos gamla unkna AAA-stofiler, men fenomenet har fortfarande inte visat att det kan mäta sig med det storbolagen erbjuder. Och det kommer nog dröja ett bra tag till, eller vad säger du, Chris Roberts?

"10-talet var decenniet då de gamla hjältarna föll"

10-talet var decenniet då de gamla hjältarna föll. Bioware, Bethesda, EA, Blizzard, Valve... ingen av dem levde upp till vare sig förväntningar eller forna meriter. Och AAA-spel upphörde att vara något vi automatiskt längtade efter. För mycket material som borde funnits med istället släpptes som dlc eller i dyrare specialutgåvor, de proppades med så mycket lootlådor och casinomekanik att det blev smärtsamt tydligt att de byggts av ekonomiska kalkyler snarare än kärlek till spelmediet. Och i en del fall – Anthem och Fallout 76, till exempel – verkar det trots alla manskapsresurser och utvecklingsmiljoner inte ha funnits en färdigtänkt idé när spelen byggdes. Det har satt något av en hjältegloria på CD Projekts hjässa, tack vare deras kompromisslösa kvalitetstänk, manifesterat i mästerverket The Witcher 3.

The Witcher 3 och dess två expansioner visade hur man ger spelarna valuta för pengarna.

En annan stor vinnare var indiespelen, representerat av Minecraft som med minst 180 miljoner sålda exemplar är att betrakta som tidernas största spel. All indie har inte gjort den framgånsresan, och att Steam-utbudet exploderat i allsköns pixelfester och retrotrippar har inte gjort det enklare att synas. Det, tillsammans med reor överallt hela tiden, har fyllt folks backloggar så att det numera är fler än tidspressade småbarnsföräldrar förunnat att få gnälla över tidsbrist.

De här sakerna, plus många andra som inte får plats på dessa enkla rader, har format de spel vi älskat, levt och andats de senaste tio åren. Och på följande sidor listar våra medarbetare fem 10-talsfavoriter vardera och berättar varför de valde just dessa. Mycket nöje!