I samband med gårdagens besked om att Cyberpunk 2077 flyttas till september höll CD Projekt en telefonkonferens där utvalda journalister fick ställa frågor om förseningen. Bland annat frågade en om hur detta påverkar släppet av spelets multiplayer som vi sedan innan visste skulle komma efter release.

So, given the expected release of Cyberpunk 2077 in September and the
series of events which we expect to occur after that date, 2021 appears unlikely as the release date for Cyberpunk Multiplayer.

De fick även frågan om huruvida det är fundamentala gameplay-mekaniker de inte är nöjda med men där försäkrar CD Projekt att det handlar om finputs och polering av ett annars komplett spel. De är heller inte oroliga för att det kommer vara mer konkurrens från andra stortitlar i september.

Ett septembersläpp innebär också att Cyberpunk 2077 lanseras bara några få månader innan releasen av såväl Xbox Seriex X och Playstation 5 men i nuläget är bara pc, Xbox One och Playstation 4 (samt Stadia) bekräftade plattformar.

We are, of course, looking at the next generation of consoles, we have a lot of information on what’s going on with those platforms, but we – frankly speaking – have nothing to share here and now in relation to that.

Trots att man adderar fem månader på utvecklingen erkänner CD Projekt att de inte kan utesluta crunch, det vill säga mer eller mindre obligatorisk övertid, för att spelet ska nå det nya målet. The Witcher 3 försenades två gånger, först från en höstrelease till april och sedan ytterligare en månad för att slutligen släppas i maj 2015.