Vi har knappt hunnit prata klart om ryktet att Horizon: Zero Dawn kommer till pc innan det är dags för nästa stora Playstation till pc-spekulation. Och denna gång handlar det om ett blytungt spel - The Last of Us Part 2.
Spekulationen hämtar näring ur en jobbannons på Linkedin. Naughty Dog söker en graphics programmer till just det spelet, och ett par rader i kravspecifikationen väcker frågetecken. Närmare bestämt kravet på att vara väl insatt i "aktuell GPU-arkitektur (AMD, GCN, Nvidia, Cuda)". Playstation 4 (och kommande PS5) använder komponenter från AMD - Nvidia-komponenter återfinns främst i vanliga grafikkort, som sitter i... speldatorer.
I kravlistan står också att personen ska ha kunskap om DirectX 12, Vulkan eller liknande, och att den bör ha erfarenhet från "konsol- eller pc-programmering".
Det är förstås inte en officiell bekräftelse att The Last of Us 2 kommer till pc, men pc-antydningarna är inte direkt svåra att hitta.
Den stora frågan om spelet tillkännages till pc blir väl när det kan tänkas få premiär. I nuläget är det bara PS4 som presenterats, men det vore en smärre chock om det inte blir ett Playstation 5-spel vad det lider. Kanske blir det pc-release samtidigt, eller så gör Sony en Rockstar och kör en tredelad release à la GTA V.
The Last of Us släpptes till PS3 sommaren 2013, knappa halvåret innan PS4-konsolen lanserades. Sen kom den remastrade PS4-versionen sommaren 2014. Om det är en mall ser vi tvåan till PS5 sommaren 2021. Tillsammans med en pc-version..?
Responsibilities:
Develop and implement new and existing rendering techniques
Implement efficient and stunning industry defining visuals
Additional responsibilities may be assigned as needed
Requirements & Skills:
Bachelor’s Degree in Computer Science or equivalent work experience
Strong math skills with an emphasis in 3D math
Strong knowledge of C and C++ programming languages
Thorough understanding of current GPU architectures (AMD GCN, NVIDIA CUDA)
Experience with DirectX12, Vulkan or other modern graphics or compute APIs
Experience with HLSL/GLSL or other equivalent shader languages
Console or PC programming experience
Passion for playing and developing exceptional games