Loppet är 300 meter kort, det tar bilen tre minuter att korsa målllinjen. Ett ganska normalt promenadtempo, ändå snabbt nog för att hamna på prispallen. Så blir tempot när man kör hill climb, när banan består av klippväggar så höga att en bergsget hade tvekat. I andra lopp är vägen, om man kan tala om en sådan, strösslad med stenblock, stockar, sanddyner, lera, däcktravar, vippbrädor, bäckar, med mera. Och man undrar om Overpass är ett spel eller ett straff?

Tankarna går till Trials HD, men till skillnad från Redlynx lika roliga som grissvåra 2d-klassiker körs Overpass i 3d och är verklighetstroget. Det handlar om att köra mestadels fyrhjulsdrivna fordon – bil eller motorcykel, kallas UTV och ATV – runt överjävligt svåra banor. På tid förstås, men om du lider av blyfot kan du sluta läsa nu och leta upp ett annat bilspel, för fullgas funkar inte i Overpass. Naturen, eller kanske den som drog upp banan, gör allt för att jävlas med dig, och bara med försiktig gas och kompetent hindernavigering kan du kontra.

"Split-screen för två är potentiellt guld för ett så här frustrerande/belönande spel"

Overpass handlar om att läsa förutsättningarna, och bortsett från en och annan transportsträcka går färden i låg fart. Dels för att överhuvudtaget lyckas ta sig framåt, dels för att fordonet annars tar skada. Märkligt nog verkar skadorna bara påverka plånboken, inte hur bilen beter sig. I karriären kostar reparation tid och/eller ingame-pengar, men rent praktiskt blir skadorna sällan mer än en lindrig distraktion.

I de flesta fordon väljer du mellan två- och fyrhjulsdrift och differentialspärr. Den får alla fyra hjul att snurra i samma takt, vilket behövs när du står där med snurrande hjul i gyttjan. Men eftersom svängradien blir markant sämre måste du välja rätt drift för rätt tillfälle. Exempelvis klättra över stockar med diffen i, och lägga ur den för att klämma sig mellan tighta stenbumlingar strax efteråt.

Två fordonstyper finns att välja mellan: här UTV...

... och här ATV.

Spelidén är intressant och utmanande, och split-screen för två är potentiellt guld för ett så här frustrerande/belönande spel. Samma med multiplayer och hotseat, men servrarna är inte fulla om man säger så. Och det är förståeligt, för Umeåstudion Zordix verk lämnar alldeles för mycket att önska. Kontrollerna är spattiga så körningen blir chansartad. Fordonen tenderar att välta så ofta att man ibland undrar om gravitationen bytt riktning. Känsligheten går inte att ställa in, varken för gamepad eller ratt, och pedalerna är ungefär lika okänsliga som gamepadens triggerknappar. Med den ratt jag kört med (Thrustmaster T-GT) är bara hälften av kontrollerna förinställda och det går inte att konfigurera de som saknas. I ett fullprisspel år 2020.

Man har ju kunnat se sig fritt omkring med höger analogspak i typ 20 års tid, men här måste den först aktiveras med ett spakklick, sen kan man bara cirkulera vyn – inte titta uppåt eller nedåt. Så ibland går det inte att se vilka hinder som väntar i backen framför en, vilket är smått förödande i ett spel där planering är allt. Kameran lever sitt eget liv: altför många gånger har jag försökt smyga bakåt till stupets rand för att maximiera accelerationssträckan, men kameran stannar i kofångarhöjd, kanten syns inte. Det har kostat ett antal lopp.

"Jag hade fortfarande tyckt att 600 spänn för konsol-versionerna är ett straff"

Pc-versionen dras ner ytterligare av grava tekniska brister, som att det på två av fyra testdatorer inte gått att ändra fullskärmsupplösning – den hoppar helt sonika tillbaka till 1 280 x 720. "Windowed" är enda möjligheten att få högre. Men även i 1 280-upplösning är frameraten låg och hackig, också med en testdator bestyckad med I9-processor och Geforce RTX 2080 Super-grafik.

Det finns mycket att tycka om med Overpass. Men spelet är på tok för opolerat för att förtjäna en rekommendation. Förutom alla tekniska svagheter behöver utvecklarna fixa inkonsekventa sparpunkter, förtydliga uppgraderingssystemet och de olika fordonens egenskaper, göra svårighetsgraden mer konsekvent och förbättra hur man balanserar bågeföraren. Någon sorts visuell guide för hur bilen står horisontellt hade också underlättat. För att nämna några saker.

Om allt detta hade fungerat skulle spelet nått sin potential och jag hade gladeligen satt ett högre betyg. Men jag hade fortfarande tyckt att 600 spänn för konsolversionerna är ett straff.

Fotnot: Overpass finns till pc (Epic), PS4 och Xbox One, och till Switch den 17/3. Pc-versionen testad.

Overpass